Curriculum Français langue seconde - immersion Grade 1

Subject: 
Français langue seconde - immersion
Grade: 
Première Année
Grandes idées: 
Communicating in French fosters a sense of belonging to the Francophone community.
As our vocabulary increases, so does our ability to make ourselves understood.
Our ability to communicate in a new language improves as we take risks in that language. 
Readers must not only decode words, but also understand the meaning of a text.
Texts follow specific structures, depending on their type.
 
Big Ideas Elaborations: 
  • Francophone community: e.g., classroom, school
  • type: informational, narrative, etc.
Curricular Competencies: 
Exploring and Reflecting
  • Recognize Francophone and Aboriginal cultural elements in a text
  • Recognize frequently encountered words
  • Deconstruct a sentence into word groups to enhance comprehension
  • Grasp the overall meaning of a text in order to be able to retell it in one’s own words
  • Make predictions and connections based on a text
  • Identify the elements of a story
  • Use text elements to understand a text
  • Make the distinction between an informational text and a narrative text
Creating and Communicating
  • Speak about oneself and one’s daily life
  • Interact with others in a respectful manner, adapting behaviour to the interlocutor
  • Read simple sentences, decoding the words, pronouncing them correctly and following punctuation conventions.
  • Take the initiative of asking questions of the teacher and peers
  • Reproduce simple sentence structures in oral self-expression
  • Write simple sentences using words that follow spelling patterns and conventions of syntax
Curricular Competencies Elaborations: 
  • formats: digital, print, multimedia, etc.
  • text: oral, written, visual
  • text elements: page, cover, image, diagram, layout, etc.
  • Read: shared and guided reading, etc.
Concepts and Content: 
  • communication strategies:
    • active listening
    • turn-taking in a conversation
    • expressions of courtesy and greetings
  • cultural elements
  • elements of a story:
    • characters
    • settings
    • events
  • text organization:
    • structure of a story
    • structure of an informational text
    • text elements
  • phonemic awareness:
    • phonemes
    • syllables
    • rhymes
  • writing  conventions:
    • uppercase and lowercase letters
    • spaces between words
    • punctuation
  • language elements:
    • adjectives
    • simple affirmative sentences
    • formulation of questions using “est-ce que
    • present indicative of action verbs
Concepts and Content Elaborations: 
  • contexts:  in picture story books (books containing mainly images, which are accompanied by texts ranging from a single word to a simple sentence), and fairy and folk tales
  • active listening:  the recipient is physically and intellectually engaged, and reacts to what is heard 
  • turn-taking in a conversation: waiting one’s turn to speak, raise one’s hand, etc.
  • expressions of courtesy and greetings: bonjour, au revoir, merci, Madame, Monsieur, est-ce que je peux, etc.
  • structure of a story: beginning, middle and end
  • structure of an informational text: thematic organization
  • text elements: page, cover, image, diagram, layout, etc.
  • phonemes:  the smallest unit of sound in a language (e.g., the “ch” sound)
  • punctuation: period
  • adjectives: descriptive adjectives for people, objects and events
  • simple affirmative sentences: subject, verb, complement
Grandes idées: 
Communiquer en français contribue à développer un sens d’appartenance à la communauté francophone.
Plus on a de vocabulaire, mieux on se fait comprendre.
La prise de risque améliore la capacité à communiquer dans une nouvelle langue.
Lire consiste non seulement à décoder les mots mais aussi à comprendre le sens d’un texte.
Les textes suivent des structures particulières selon leur type.
 
Big Ideas Elaborations FR: 
  • communauté francophone : ex. la salle de classe, l’école
  • type : informatif, narratif, etc.
competencies_fr: 
Explorer et réfléchir
  • Reconnaître dans un texte des éléments culturels francophones et autochtones
  • Reconnaître des mots lus fréquemment
  • Découper la phrase en groupes de mots pour en améliorer sa compréhension
  • Comprendre le sens global d’un texte afin de pouvoir le raconter avec ses propres mots
  • Faire des prédictions et des liens à partir d’un texte
  • Identifier les éléments d’une histoire
  • Recourir aux éléments textuels pour comprendre le texte
  • Faire la différence entre le texte informatif et le texte narratif
Créer et communiquer
  • Parler de soi-même et de son quotidien
  • Interagir de manière respectueuse en adaptant son comportement à son interlocuteur
  • Lire des phrases simples en utilisant le décodage, en articulant correctement et en suivant les conventions de ponctuation
  • Prendre l’initiative de poser des questions à ses pairs et à l’enseignant
  • Reproduire des structures de phrases simples pour s’exprimer à l’oral
  • Rédiger des phrases simples avec des mots correspondant aux patrons orthographiques et aux conventions syntaxiques
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • supports : numériques, imprimés, multimédia, etc.
  • texte : oral, écrit, visuel
  • éléments textuels : page, couverture, image, diagramme, mise en page, etc.
  • Lire : lecture partagée, guidée, etc.
content_fr: 
  • les stratégies de communication :
    • l’écoute active;
    • le tour de parole;
    • les formules de politesse et de salutation;
  • les éléments culturels;
  • les éléments d’une histoire :
    • les personnages;
    • les lieux;
    • les évènements;
  • l’organisation textuelle :
    • la structure d’une histoire;
    • la structure du texte informatif;
    • les éléments textuels;
  • la conscience phonologique :
    • le phonème;
    • la syllabe;
    • la rime;
  • les conventions écrites :
    • la minuscule et la majuscule;
    • les espaces entre les mots;
    • la ponctuation;
  • les outils langagiers :
    • les adjectifs;
    • la phrase affirmative simple;
    • la formulation des questions avec « est-ce que »;
    • le présent de l’indicatif des verbes d’action.
content elaborations fr: 
  • écoute active : le destinataire est engagé physiquement et intellectuellement; il réagit à ce qu’il entend
  • tour de parole : attendre son tour pour parler, lever la main, etc.
  • formules de politesse et de salutation : bonjourau revoirmerciMadameMonsieurest-ce que je peux, etc.
  • structure d’une histoire : début, milieu et fin
  • structure du texte informatif : organisation thématique
  • éléments textuels : page, couverture, image, diagramme, mise en page, etc.
  • phonème : la plus petite unité de son dans la langue (ex. son « ch »)
  • ponctuation : le point
  • adjectifs : adjectifs descriptifs de personnes, d’objets et d’évènements
  • phrase affirmative simple : sujet, verbe, complément
PDF Only: 
No
PDF Grade-Set: 
k-9
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes