Curriculum Français langue seconde - immersion Grade 4

Subject: 
Français langue seconde - immersion
Grade: 
Quatrième Année
Grandes idées: 
One’s self-image is revealed by one’s choice of message and the way it is communicated.
The diversity of cultural elements in texts reflects the cultural diversity within society.
The nuances in a text can be discovered through inferences.  
Characters are defined by who they are, but also by how others see them.  
The use of stylistic devices and specific vocabulary creates unique effects.
 
Big Ideas Elaborations: 
  • texts: oral, written, visual
  • text: oral, written, visual
Curricular Competencies: 
Exploring and Reflecting
  • Recognize the diversity of cultural elements from Aboriginal and other cultures, within the same society
  • Identify the main idea and details in a text
  • Formulate hypotheses based on textual cues
  • Make inferences based on a text
  • Identify the role that characters play in a narrative
  • Know how to distinguish between and use reference tools for definition and translation
Creating and Communicating
  • Express opinions and consider the opinions of others in discussions
  • Read a text with fluency and intonation, pronouncing the liaisons between words
  • Respond to a text by asking spontaneous questions
  • Plan the content of a message based on the intended audience
  • Use stylistic elements to create a unique effect
  • Organize ideas into structured paragraphs
  • Respect the grammatical and lexical spelling rules learned in producing one’s own written and oral work
Curricular Competencies Elaborations: 
  • formats: digital, print, multimedia, etc.
  • textual cues: revealing signs in a text (e.g., discourse markers, key words, themes, images, etc.)
  • text: oral, written, visual
  • reference tools: e.g., dictionaries
  • stylistic elements: figures of speech and other stylistic devices
 
Concepts and Content: 
  • communication strategies:
    • active listening
    • expressions of courtesy
    • consideration of other people’s perspectives
  • cultural elements
  • literary elements:
    • characteristics of the youth novel
    • characteristics of poetry
  • text organization:
    • narrative structure
    • structure of informational texts
    • elements of informational texts
    • paragraphs
  • language elements:
    • structure of interrogative sentences
    • synonyms and antonyms
    • formation of adverbs
    • comparative adverbs and their structure
    • verb moods and tenses associated with the genres being studied
Concepts and Content Elaborations: 
  • contexts: in youth novels and poetry
  • active listening: the recipient is physically and intellectually engaged, and reacts to what is heard 
  • expressions of courtesy: use of “tu” and “vous”
  • characteristics of the youth novel: characters, setting, events, chapters,  etc.
  • characteristics of poetry: rhyme, theme, repetition, comparison, rhythm, etc.
  • narrative structure: setting, inciting incident, rising action, falling action and resolution
  • structure of informational texts: introduction, development and conclusion
  • elements of informational texts: title, sub-titles, table of contents, graphic organizer, etc.
  • paragraph: set of sentences linked to a main idea through discourse markers (space, time, logic, manner, etc.)
  • structure of interrogative sentences: inversion of subject and verb, interrogative pronouns
  • formation of adverbs: feminine form of regular adjective + “ment
  • comparative adverbs and their structure: with adjectives
  • verb moods and tenses:  present perfect (“passé composé”) tense of first group verbs and imperfect (“imparfait”) tense
 
Grandes idées: 
Une image de soi-même se révèle par le choix du message et la manière dont il est communiqué.
La diversité des éléments culturels dans les textes reflète la diversité des cultures au sein de la société.
Les subtilités dans un texte peuvent être découvertes en faisant des inférences.
Un personnage se définit par qui il est mais aussi par le regard que les autres portent sur lui.
L’emploi d’outils stylistiques et d’un vocabulaire spécifique crée des effets uniques.
 
Big Ideas Elaborations FR: 
  • textes : oraux, écrits, visuels
  • texte : oral, écrit, visuel
competencies_fr: 
Explorer et réfléchir
  • Reconnaître la diversité des éléments culturels, y compris ceux des cultures autochtones, au sein d’une même société
  • Identifier l’idée principale et les détails d’un texte
  • Formuler des hypothèses en se basant sur des indices textuels
  • Faire des inférences à partir d'un texte
  • Identifier le rôle des personnages dans le récit
  • Savoir différencier et utiliser des outils de référence de définition et de traduction
Créer et communiquer
  • Exprimer son opinion et tenir compte de l’opinion des autres lors de discussions
  • Lire un texte avec fluidité et intonation en faisant les liaisons entre les mots
  • Réagir à un texte en posant des questions spontanées
  • Planifier le contenu de son message en fonction de son public
  • Employer des éléments stylistiques pour créer un effet unique
  • Organiser ses idées sous forme de paragraphe structuré
  • Respecter dans ses productions orales et écrites les règles d’orthographe grammaticale et lexicale apprises
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • supports : numériques, imprimés, multimédia, etc.
  • indices textuels : signes révélateurs d’un texte (ex. marqueur de relation, mot clé, thème, image, etc.)
  • texte : oral, écrit, visuel
  • outils de référence : ex. le dictionnaire
  • éléments stylistiques : figures de style et procédés stylistiques
 
content_fr: 
  • les stratégies de communication :
    • l’écoute active;
    • les formes de politesse;
    • la prise en compte de la perspective d’autrui;
  • les éléments culturels;
  • les outils littéraires :
    • les caractéristiques du roman jeunesse;
    • les caractéristiques de la poésie;
  • l’organisation textuelle :
    • le schéma narratif;
    • la structure du texte informatif;
    • les éléments du texte informatif;
    • le paragraphe;
  • les outils langagiers :
    • la structure de la phrase interrogative;
    • les synonymes et les antonymes;
    • la formation de l’adverbe;
    • la structure du comparatif;
    • les modes et temps verbaux associés aux genres à l’étude.
content elaborations fr: 
  • écoute active : le destinataire est engagé physiquement et intellectuellement; il réagit à ce qu’il entend
  • formes de politesse : tutoiement et vouvoiement
  • caractéristiques du roman jeunesse : personnage, cadre, évènement, chapitre, etc.
  • caractéristiques de la poésie : rime, thème, répétition, comparaison, rythme, etc.
  • schéma narratif : situation initiale, élément déclencheur, péripétie, dénouement et situation finale
  • structure du texte informatif : introduction, développement et conclusion
  • éléments du texte informatif : titre, sous-titre, table des matières, organisateur graphique, etc.
  • paragraphe : ensemble de phrases qui sont liées à une idée principale par des marqueurs de relation (espace, temps, logique, manière, etc.)
  • structure de la phrase interrogative : inversion du sujet et du verbe; pronoms interrogatifs
  • formation de l’adverbe : adjectif régulier au féminin + « ment »
  • structure du comparatif : avec des adjectifs
  • modes et temps verbaux : passé composé des verbes du 1er groupe et imparfait
 
PDF Grade-Set: 
k-9
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes