Curriculum Career Education Grade 5

Subject: 
Career Education
Grade: 
Grade 5
Big Ideas: 
Public identity is influenced by personal choices and decisions.
Exploring our strengths and abilities can help us identify our goals.
Leadership requires listening to and respecting the ideas of others.
Family and community relationships can be a source of support and guidance when solving problems and making decisions.
Good learning and work habits contribute to short- and long-term personal and career success.
 
Curricular Competencies: 
  • Identify and appreciate their personal attributes, skills, interests, and accomplishments and their growth over time
  • Recognize the need for others who can support their learning and personal growth
  • Recognize the intersection of their personal and public digital identities and the potential for both positive and negative consequences
  • Demonstrate respect for differences in the classroom
  • Use innovative thinking when solving problems
  • Set realistic short- and longer-term learning goals, define a path, and monitor progress
  • Make connections between effective work habits and success
  • Demonstrate safe behaviours in a variety of environments
  • Question self and others about the role of technology in the changing workplace
  • Appreciate the influence of peer relationships, family, and community on personal choices and goals
Curricular Competencies Elaborations: 
  • digital identities: digital presence/footprint, modes of dress, diction, body language, representing self and communities 
  • innovative: original, creative; taking an existing idea and making it better
Concepts and Content: 
  • Personal Development
    • goal-setting strategies
    • problem-solving and decision-making strategies
    • emergent leadership skills
  • Connections to Community
    • cultural and social awareness
    • generational roles and responsibilities
    • safety hazards and rules at school, at home, and in the community
Concepts and Content Elaborations: 
  • goal-setting strategies: Examples:
    • Review and identify the steps required to help achieve short-term and long-term goals
    • S.M.A.R.T. goals (Specific, Measurable, Attainable, Realistic, and Timely)
  • emergent leadership skills: communication, motivation, direction, support, initiative, etc.
  • cultural and social awareness: achieved by exploring self-identity, acknowledging cultural differences, honouring indigenous traditions, etc.
Status: 
Update and Regenerate Nodes
Big Ideas FR: 
Les choix et les décisions d’une personne influent sur son identité publique.
L’analyse de nos forces et de nos capacités peut nous aider à définir nos objectifs.
Le leadership requiert l’écoute et le respect des idées d’autrui.
Les relations avec la famille et la communauté peuvent constituer une source où puiser soutien et conseil au moment de résoudre des problèmes et de prendre des décisions.
De bonnes habitudes de travail et d’apprentissage contribuent, à court et à long terme, à la réussite de la vie personnelle et professionnelle.
 
competencies_fr: 
  • Décrire et apprécier ses qualités, ses habiletés et ses intérêts personnels, ainsi que ses réalisations et le cheminement accompli avec le temps
  • Reconnaître qu’il a besoin de personnes qui le soutiendront dans son apprentissage et son épanouissement personnel
  • Prendre conscience de la relation existant entre son identité dans la vie privée et son identité numérique publique, et des conséquences à la fois positives et négatives possibles
  • Se montrer respectueux des différences en classe
  • Résoudre des problèmes en faisant appel à la pensée novatrice
  • Se fixer des objectifs d’apprentissage réalistes à court et à long terme; définir un parcours et vérifier ses progrès
  • Faire le lien entre les habitudes de travail efficaces et la réussite
  • Adopter des comportements sécuritaires dans divers milieux
  • S’interroger et interroger d’autres personnes au sujet du rôle de la technologie dans un monde du travail en mutation
  • Prendre conscience de l’influence des relations avec les pairs, de la famille et de la communauté sur les choix et les objectifs personnels
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • Identité numérique publique : présence en ligne ou empreinte numérique, styles vestimentaires, diction, langage corporel, représentation de soi et des communautés
  • Pensée novatrice : originalité, créativité; faire sienne une idée déjà connue et l’améliorer
content_fr: 
  • Développement personnel
    • les stratégies d’établissement d’objectifs
    • les stratégies de résolution de problème et de prise de décision
    • l’éveil aux qualités de leadership
  • ​Liens avec la communauté
    • la conscience culturelle et sociale
    • les rôles et responsabilités des générations
    • les risques d’accident et les règles de sécurité à la maison, à l’école et dans la communauté
content elaborations fr: 
  • Stratégies d’établissement d’objectifs : Exemples :
    • Revoir et définir les mesures à prendre pour parvenir à atteindre les objectifs à court et à long terme
    • Objectifs « intelligents » (méthode SMART — objectif spécifique, mesurable, atteignable, réaliste et temporellement limité)
  • Éveil aux qualités de leadership : communication, motivation, direction, soutien, esprit d’initiative, etc.
  • Conscience culturelle et sociale : s’acquiert en se livrant à un travail d’autorévélation, en acceptant les différences culturelles, en respectant les traditions autochtones, etc.
PDF Only: 
No
PDF Grade-Set: 
k-12
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes