Communication

The communication competency encompasses the set of abilities that students use to impart and exchange information, experiences and ideas, to explore the world around them, and to understand and effectively engage in the use of digital media. The Communication Competency Profiles have been developed by BC teachers based on students’ work. The communication competency consists of two elements:

Communication Competency Profiles (PDF)

present an overview and the set of profiles. The overview provides background about communication competency and includes a description of its facets. The set of profiles are descriptions of students as they progress to sophisticated stages of competency. The profiles are written from the student’s point of view, reflecting student ownership and responsibility for demonstrating the competencies.

Download the Communication Competency Profiles in English or French


Communication Competency Illustrations
The illustrations offer examples of ways in which students from diverse backgrounds and communities can demonstrate the communication competency.

Competency Illustrations

Profile Title Context Facets
1 Journal du lundi : une journée à la plage

Les lundis matins, les élèves racontent en plénière ce qu’ils ont fait pendant leur fin de semaine. Ils sont encouragés à illustrer un fait et à le décrire dans leur cahier.

Entrer en relation
1 Girl Making List During Daily 5 literacy activities, this young girl chose to make a list of the names of children in the classroom. She is supported by an adult. Acquire, interpret, and present, Connect and engage
2 Reporting On Oyster Farming These two pictures show a student and his father presenting the father's career in the oyster business. The other students listened and then asked questions. Acquire, interpret, and present, Collaborate
2 Personnages uniques : « Slam dunk »

Après avoir lu plusieurs albums et exploré la notion de personnage, les élèves ont étudié les composantes d’un récit selon les préceptes de la ressource « Le récit en 3D ». Dans ce projet,

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer
2 Personnages uniques : Princesse fée des neiges

Après avoir lu plusieurs albums et exploré la notion de personnage, les élèves ont étudié les composantes d’un récit selon les préceptes de la ressource « Le récit en 3D ». Dans ce projet,

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer
2 Personnages uniques : M. Diamant

Après avoir lu plusieurs albums et exploré la notion de personnage, les élèves ont étudié les composantes d’un récit selon les préceptes de la ressource « Le récit en 3D ». Dans ce projet,

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer
2 Illustration du récit « Un pic-nique qui pique »

Pour débuter le projet, l’enseignante a raconté l’histoire de trois personnages partant pic-niquer. Dans l’histoire, l’aventure des trois amis est interrompue par la venue de moustiques.

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer
2 Girls Reading Together On the Couch The students were given one hour of free choice time, where they were free to choose any activity and change whenever they wanted. Five students sat on the classroom couch to read. Acquire, interpret, and present
2 Direct Question & Answer about Picture

This was recorded during a one-on-one reading intervention session.  The student is in grade 5 but just beginning to read.

Acquire, interpret, and present
2 Apology Letter A young student wrote this "apology letter" during free choice time after he kicked down a friend's tunnel. The transcription reads "I'm sorry Benny for knocking down the tunnel." Connect and engage
3 Retelling Little Red Riding Hood During their literacy time, this class was working on story telling, characters, and the beginning, middle and end of a story. Acquire, interpret, and present, Explain/recount and reflect
3 Pouvoirs magiques

Pour débuter, les élèves ont lu un texte mettant en vedette un personnage aux pouvoirs magiques.

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer, Expliquer
3 Pink Pig This student is presenting information to her classmates about something important to her: her pink stuffed pig. The class has been working on using their senses when presenting information. Acquire, interpret, and present
3 Journal du lundi : le jeu vidéo

Les lundis matins, les élèves racontent en plénière ce qu’ils ont fait pendant leur fin de semaine. Ils sont encouragés à illustrer un fait et à le décrire dans leur cahier.

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer
3 Hand print turkeys

The student asked if she could teach her classmates how to make handprint turkeys. Using classroom materials, she got them all started and supported and supervised their work.

Acquire, interpret, and present, Explain/recount and reflect
3 Défi « Bonjour! Merci! »

« Bonjour! Merci !» est un projet réalisé par plusieurs classes des écoles du Conseil Scolaire Francophone.

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer
3 Comment aider un éléphant?

En guise d’introduction, l’enseignante a présenté à la classe les premières images d’une histoire.

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer
3 Boys Making Hockey Rink During free choice time, these students decided to create a hockey rink together, by placing the small whiteboards together and drawing on them. Collaborate, Connect and engage
4 Tête en l’air

Depuis quelques mois, les élèves ont pratiqué les stratégies de lecture proposées par la ressource « Lecteur engagé, cerveau branché ».

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer
4 Save Fred: Collaborative Problem-solving

This lesson is called Save Fred! Fred’s boat has capsized and he needs the students’ help to get his life preserver on, which is under the boat.

Collaborate, Explain/recount and reflect
4 French Bank Skit

Students are learning French as a second language.

Acquire, interpret, and present, Collaborate, Connect and engage
4 De mystérieux manuscrits

Les échantillons ont été produits lors d’une unité d’histoire portant sur les systèmes d’écriture anciens.

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer
4 Dans mon assiette

Les élèves ont créé une bande dessinée sur des facteurs qui, au quotidien, influencent leurs choix alimentaires (p. ex. : budget personnel, sexe, âge, religion, amis, famille).

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer, Expliquer
4 Club Récré-action en français

Suivant le modèle du Club Récré-action, un organisme de loisirs récréatifs aidant les jeunes à développer de bonnes habitudes dans le domaine de la santé, les élèves ont été invités à créer et anim

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer, Expliquer
4 Carte en 3D des ressources du Canada

Au cours de ce projet, les élèves ont été invités à identifier et représenter les ressources naturelles se trouvant dans la région physique du Canada qui leur a été assignée (p.

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer, Expliquer
4 Building a Shelter In science, class has been following an inquiry process to study Extreme Environments. Students focused on shelter as a basic need. Collaborate, Explain/recount and reflect
4 Blog: Perfect School

Students in this classroom frequently write their own blogs related to topics they are studying, and on current issues in their classroom and beyond.

Acquire, interpret, and present, Connect and engage
5 Table of Values This project was assigned at the end of patterning unit in mathematics: Acquire, interpret, and present
5 Story for Kindergarten Buddies

Students wrote a children’s story geared to their Kindergarten buddy class. They had to consider plot, characters, and setting.

Acquire, interpret, and present
5 Réflexions sur l’histoire d’Iqbal

En groupe de quatre, les élèves ont lu un texte informatif portant sur la dure histoire Iqbal Masih, un enfant pakistanais tenu de travailler dans une fabrique de tapis dès l’âge de quatre ans.

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer, Expliquer
5 Persistence In Health and Career Education students have been using Art Costa’s ‘Habits of Mind’ to help identify and use common language around expected behavior in their learning community. Acquire, interpret, and present, Explain/recount and reflect
5 Évaluation de capsules mathématiques

Dans l’enregistrement on peut voir une équipe en train d’évaluer une capsule vidéo selon une liste de critères donnés.

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer, Expliquer
5 Solutions santé

Au cours de ce projet, les élèves se sont regroupés en équipe de 2 et ont choisi un article de journal relié à la santé.

Entrer en relation, Acquérir, interpréter et présenter de l’information, Collaborer
6 TV News Magazine: Drug Awareness

Health and Career: drug awareness education project; end of grade 7.  Students had completed several projects using a variety of presentation options.

Acquire, interpret, and present
6 Pinhole Camera Critique

At the end of an optics unit, students created a video as a culminating activity. Their teacher provided the following instructions:

Acquire, interpret, and present, Explain/recount and reflect
6 Memoir: “Sky Diving” Experience

This excerpt is taken from a student’s memoir.  Students were asked to write about a significant life experience using dialogue. The project was launched with a brainstorming activity.

Acquire, interpret, and present, Explain/recount and reflect
6 Mars Mission

In the Science astronomy unit students are asked to consider the ethical implications of space travel.  As a class they discussed the issues, and used jigsaw and think-pair- share to explore a vari

Acquire, interpret, and present, Collaborate, Explain/recount and reflect
6 Children’s Story about the Universe

After studying the origins and theories around our universe, students were asked to present their knowledge given a choice of styles.  This student chose to turn it into a children’s story.

Acquire, interpret, and present
7 Reflecting on Musical Performance In a music class, this student is reflecting on a previous musical performance with another singer. In the course of her reflection, she:
  • describes her learning
Explain/recount and reflect
7 Interview

A student reflects on experiences that changed his goals and aspirations.

Explain/recount and reflect