Curriculum Mode de vie sain et actif 12e

Subject: 
Active Living
Grade: 
Grade 12
Big Ideas: 
Physical activity is an important part of overall health and well-being.
Finding enjoyable recreational activities can motivate people to participate more regularly in physical activity.
Safety and injury prevention practices allow lifelong participation in physical activities.
 
Curricular Competencies: 
Health and well-being
  • Explain how developing competencies in physical activities can increase confidence and encourage lifelong participation in those activities
  • Demonstrate reasoned decision-making related to their personal health and well-being
Safety
  • Explain how proper technique and use of equipment reduces the chance of injury
  • Demonstrate safe and appropriate participation in physical activities
Participation
  • Engage in a variety of recreational activities in different environments
  • Overcome potential barriers to participation in physical activities
  • Refine strategies to effectively participate in a variety of physical activities
  • Apply methods of monitoring and adjusting exertion levels in physical activity
Leadership
  • Demonstrate competencies and problem-solving strategies required for physical activity and recreation leadership
  • Develop and demonstrate skills needed to plan, organize, and safely participate in recreational events and other preferred physical activities
Curricular Competencies Elaborations: 
  • reasoned decision-making: for example:
    • choosing to eat healthy foods, get regular physical activity, participate safely in activities
    • recognizing the impact of physical activity on mental well-being
  • physical activity and recreation leadership:
    • Encourage students to volunteer in physical activity programs at a local school or community centre, where they can apply knowledge and skills from their certification programs to relevant situations (e.g., officiating, coaching, training).
    • Have students promote and coordinate a school recreational or sports activity (e.g., intramural program, extracurricular event).
Concepts and Content: 
  • Health and well-being
    • the role of nutrition and how it can affect health and performance
    • potential short- and long-term consequences of health decisions
    • benefits of physical activities for health and mental well-being
  • Safety
    • physical activity safety and etiquette
    • injury prevention and management
  • Participation
    • proper physical movement patterns, including non-locomotor, locomotor, and manipulative skills
    • ways to monitor and adjust physical exertion levels
    • rules and guidelines for different types of sports and activities
    • recreational resources available in the community
Concepts and Content Elaborations: 
  • safety and etiquette:
    • following rules of games and activities
    • demonstrating positive behaviours that show respect for individual abilities, interests, gender, and cultural backgrounds
    • demonstrating self-respect and self-confidence
    • demonstrating fair play and showing respect for other players/participants
  • injury prevention and management: for example:
    • warmup, stretching, cardiovascular work
    • safe use of space
    • safe use of equipment
    • appropriate use of body mechanics
    • cool-down (where appropriate)
  • recreational resources: could include:
    • community recreational facilities
    • local recreational sports leagues
    • recreational events (e.g., 10k run, 3-on-3 basketball tournaments)
    • parks and other outdoor activity locations
    • indoor activity centres (e.g., trampoline park, gymnastics centre)
Status: 
Update and Regenerate Nodes
Big Ideas FR: 
L’activité physique joue un rôle important dans la santé globale et le bien-être général.
Le fait de trouver des activités récréatives agréables peut motiver les gens à participer régulièrement à des activités physiques.
Les pratiques de sécurité et de prévention des blessures contribuent à une participation à des activités physiques toute la vie durant.
 
competencies_fr: 
Santé et bien-être
  • Expliquer comment le fait de développer des habiletés dans des activités physiques peut augmenter la confiance et inciter les gens à participer à ces activités toute leur vie durant
  • Démontrer la capacité de prendre des décisions réfléchies concernant sa santé et son bien-être
Sécurité
  • Expliquer comment l'utilisation des bonnes techniques et le bon usage de l'équipement réduisent le risque de blessures
  • Démontrer sa capacité à participer de façon sécuritaire et adéquate à des activités physiques
Participation
  • Prendre part à diverses activités récréatives dans des environnements différents
  • Surmonter les obstacles potentiels à la participation à des activités physiques
  • Perfectionner ses stratégies pour participer efficacement à diverses activités physiques
  • Mettre en pratique des méthodes pour mesurer et ajuster le niveau d'effort lors d'une activité physique
Sens du leadership
  • Démontrer les compétences et les stratégies de résolution de problèmes nécessaires au leadership en activités physiques et récréatives
  • Acquérir et démontrer les habiletés nécessaires à la planification et à l'organisation d'événements récréatifs et d'activités physiques de son choix et à la participation sécuritaire à ceux-ci
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • prendre des décisions réfléchies :
    • choisir de manger des aliments sains, de pratiquer régulièrement des activités physiques, et ce, de manière sécuritaire
    • reconnaître l'effet de l'activité physique sur le bien-être mental
  • leadership en activités physiques et récréatives :
    • inciter les élèves à faire du bénévolat dans des programmes d'activités physiques dans une école ou un centre communautaire local, où ils pourront appliquer les connaissances et les compétences acquises dans leurs programmes de certification à des situations pertinentes (arbitrage, coaching, entraînement)
    • amener les élèves à faire la promotion ou à assurer la coordination d'une activité récréative ou sportive à l'école (programme intra-muros, événement parascolaire, etc.)
content_fr: 
  • Santé et bien-être
    • Rôle de la nutrition et manière dont elle peut influer sur la santé et la performance
    • Conséquences possibles à court et à long terme des décisions touchant la santé
    • Bienfaits de l'activité physique pour la santé et le bien-être mental
  • Sécurité
    • Sécurité et franc-jeu dans la pratique d'activités physiques
    • Prévention et gestion des blessures
  • Participation
    • Bonnes habitudes de déplacement, notamment les habiletés non locomotrices, locomotrices et de manipulation
    • Méthodes pour mesurer et ajuster le niveau d'effort physique
    • Règles et directives pour différents types de sports et d'activités
    • Ressources récréatives disponibles dans la collectivité
content elaborations fr: 
  • Sécurité et franc-jeu :
    • suivre les règles des jeux et des activités
    • adopter des comportements qui démontrent le respect des aptitudes, des intérêts, du sexe et de l'origine culturelle de chacun
    • démontrer le respect de soi et la confiance en soi
    • faire preuve d'esprit sportif et de respect pour les autres joueurs ou participants
  • Prévention et gestion des blessures :
    • échauffement, étirement, exercice d'aérobie
    • utilisation sécuritaire de l'espace
    • utilisation sécuritaire de l'équipement
    • bonne utilisation de la mécanique corporelle
    • récupération (s'il y a lieu)
  • Ressources récréatives :
    • installations récréatives de la collectivité
    • ligues sportives récréatives locales
    • événements récréatifs (course de 10 kilomètres, tournois de basket-ball à trois, etc.)
    • parcs et autres lieux de pratique d'activités extérieures
    • centres de pratique d'activités intérieures (parc à trampolines, salle de gymnastique, etc.)
PDF Only: 
Yes
Curriculum Status: 
2019/20
Has French Translation: 
Yes