Curriculum Français langue seconde - immersion Kindergarten

Subject: 
Français langue seconde - immersion
Grade: 
Kindergarten
Big Ideas: 
A new language is acquired by listening to and reproducing the models introduced by the teacher.
Observing codes of politeness, knowing how to listen and letting others speak are practices that facilitate communication and promote respect.  
Images convey meaning and facilitate the understanding of a text.
Each letter has its own graphic representation and its own sound.
 
Big Ideas Elaborations: 
  • text: oral, written, visual
Curricular Competencies: 
Exploring and Reflecting
  • Become involved in activities and discussions in order to develop a sense of belonging to the class through the use of the French language
  • Actively participate in listening and reading to facilitate understanding of the text
  • Make connections between personal knowledge and one’s learning
  • Make predictions based on visual formats
  • Recognize and name the characters and objects represented in visual formats
  • Recognize the letters of the alphabet and their corresponding sounds
Creating and Communicating
  • Communicate ideas and emotions spontaneously, using learned vocabulary
  • Respond to the teacher’s instructions verbally and non-verbally
  • Interact with others while respecting communication strategies
  • Use non-conventional writing and drawing to convey a message
  • Write the letters of the alphabet
Curricular Competencies Elaborations: 
  • formats: digital, print, multimedia, etc.
  • text: oral, written, visual
  • visual formats: images, photos, videos, posters, etc. 
  • non-conventional writing: doodles, letter strings, etc.
Concepts and Content: 
  • communication strategies:
    • active listening
    • turn-taking in a conversation
    • expressions of courtesy and greetings
  • cultural elements
  • elements of a story:
    • characters
    • settings
    • events
  • text organization:
    • text elements
  • phonemic awareness:
    • letter sounds
    • syllables
    • rhymes
  • spelling conventions:
    • letters of the alphabet
    • capital letters
Concepts and Content Elaborations: 
  • contexts: in songs (e.g., nursery rhymes) and picture story books (books containing mainly images, which are accompanied by texts ranging from a single word to a simple sentence)
  • active listening: the recipient is physically and intellectually engaged, and reacts to what is heard 
  • turn-taking in a conversation: waiting one’s turn to speak, raise one’s hand, etc.
  • expressions of courtesy and greetings: bonjour, au revoir, merci, Madame, Monsieur, est-ce que je peux, etc.
  • text elements: page, cover, title, image, drawings, etc.
Big Ideas FR: 
L’acquisition d’une nouvelle langue se fait en écoutant et en reproduisant les modèles proposés.
Employer les codes de politesse, savoir écouter et céder la parole aux autres facilitent la communication et favorisent le respect.
Les images sont porteuses de sens et facilitent la compréhension d’un texte.
Chaque lettre a son propre aspect graphique et son propre son.
 
Big Ideas Elaborations FR: 
  • texte : oral, écrit, visuel
competencies_fr: 
Explorer et réfléchir
  • S’impliquer dans les activités et les discussions pour développer un sentiment d’appartenance à la classe à travers l’usage du français
  • Participer activement à l’écoute et à la lecture pour faciliter la compréhension du texte
  • Faire des liens entre ses connaissances personnelles et son apprentissage
  • Faire des prédictions à partir d’un support visuel
  • Reconnaître et nommer les personnages et les objets présents sur un support visuel
  • Reconnaître les lettres de l’alphabet et les sons qui leur correspondent
Créer et communiquer
  • Communiquer de façon spontanée des idées et des émotions avec le vocabulaire appris
  • Réagir aux consignes de l’enseignant de manière verbale ou non-verbale
  • Interagir en suivant les stratégies de communication
  • Utiliser l'écriture non conventionnelle et le dessin pour faire passer un message
  • Former à l’écrit les lettres de l’alphabet
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • supports : numériques, imprimés, multimédia, etc.
  • texte : oral, écrit, visuel
  • support visuel : image, photo, vidéo, affiche, etc.
  • écriture non conventionnelle : gribouillis, chaîne de lettres, etc.
content_fr: 
  • les stratégies de communication:
    • l’écoute active;
    • le tour de parole;
    • les formules de politesse et de salutation;
  • les éléments culturels;
  • les éléments d’une histoire:
    • les personnages;
    • les lieux;
    • les évènements;
  • l’organisation textuelle:
    • les éléments textuels;
  • la conscience phonologique:
    • les sons des lettres;
    • la syllabe;
    • la rime;
  • les régularités orthographiques:
    • les lettres de l’alphabet;
    • les majuscules.
content elaborations fr: 
  • écoute active : le destinataire est engagé physiquement et intellectuellement; il réagit à ce qu’il entend
  • tour de parole : attendre son tour pour parler, lever la main, etc.
  • formules de politesse et de salutation : bonjourau revoirmerciMadameMonsieurest-ce que je peux, etc.
  • éléments textuels : page, couverture, titre, image, dessin, etc.
PDF Grade-Set: 
k-9
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes