Curriculum Physical and Health Education Grade 2

Subject: 
Physical and Health Education
Grade: 
Grade 2
Big Ideas: 
Daily participation in physical activity at moderate to vigorous intensity levels benefits all aspects of our well-being.
Learning how to participate and move our bodies in different physical activities helps us develop physical literacy.
Adopting healthy personal practices and safety strategies protects ourselves and others.
Having good communication skills and managing our emotions enables us to develop and maintain healthy relationships.
Our physical, emotional, and mental health are interconnected.
 
Curricular Competencies: 
Physical literacy
  • Physical literacy

  • Develop and demonstrate a variety of fundamental movement skills in a variety of physical activities and environments
  • Apply methods of monitoring exertion levels in physical activity
  • Develop and demonstrate safety, fair play, and leadership in physical activities
  • Identify and explain factors that contribute to positive experiences in different physical activities
Healthy and active living
  • Healthy and active living

  • Participate daily in physical activity at moderate to vigorous intensity levels
  • Identify and describe opportunities to be physically active at school, at home, and in the community
  • Explore strategies for making healthy eating choices
  • Describe ways to access information on and support services for a variety of health topics
  • Explore and describe components of healthy living
Social and community health
  • Social and community health

  • Identify and describe avoidance or assertiveness strategies to use in unsafe and/or uncomfortable situations
  • Develop and demonstrate respectful behaviour when participating in activities with others
  • Identify and describe characteristics of positive relationships
  • Explain how participation in outdoor activities supports connections with the community and environment
Mental well-being
  • Mental well-being

  • Identify and apply strategies that promote mental well-being
  • Identify and describe feelings and worries, and strategies for dealing with them
  • Identify personal skills, interests, and preferences and describe how they influence self-identity
Curricular Competencies Elaborations: 
  • Physical literacy:
    • Example of a method of monitoring exertion levels in physical activity: using a 1-5 rating scale where 1 = cold, 2 = getting warmer, 3 = warm, 4 = getting hot, and 5 = very hot, choose the number that you feel best describes how you are feeling in relation to your exertion levels
    • Examples of types of physical activity:
      • indoor or outdoor activities
      • free play or structured activities
      • activities with or without equipment
  • Healthy and active living:
    • What kinds of activities do you like to participate in on a daily basis at school, at home, or in the community?
    • What are some factors that influence your healthy eating choices?
    • Where can you find health information when you are at school?
    • What does healthy living mean to you?
  • Social and community health:
    • What can you do to stand up for yourself in an unsafe and/or uncomfortable situation?
    • What types of outdoor activities can you participate in in your community?
  • Mental well-being:
    • Examples of strategies that promote mental well-being:
      • getting enough sleep
      • talking about feelings
      • participating in regular physical activity
    • How do you respond to different feelings that you have?
    • What factors contribute to how you see yourself?
Concepts and Content: 
  • proper technique for fundamental movement skills, including non-locomotor, locomotor, and manipulative skills
  • ways to monitor physical exertion levels
  • how to participate in different types of physical activities, including individual and dual activities, rhythmic activities, and games
  • effects of physical activity on the body
  • practices that promote health and well-being, including those relating to physical activity, nutrition, and illness prevention
  • strategies for accessing health information
  • strategies and skills to use in potentially hazardous, unsafe, or abusive situations
  • effects of different substances, and strategies for preventing personal harm
  • managing and expressing emotions
  • factors that influence self-identity
Concepts and Content Elaborations: 
  • non-locomotor: movements performed “on the spot” without travelling across the floor or surface; could include:
    • balancing
    • bending
    • twisting
    • lifting
  • locomotor: movement skills that incorporate travelling across the floor or surface; could include:
    • rolling
    • jumping
    • hopping
    • running
    • galloping
  • manipulative: movement skills involving the control of objects, such as balls, primarily with the hands or feet; may also involve racquets or bats; could include:
    • bouncing
    • throwing
    • catching
    • kicking
    • striking
  • monitor physical exertion levels: could include using a 1-5 rating scale where 1 = cold, 2 = getting warmer, 3 = warm, 4 = getting hot, and 5 = very hot, and students choose the number that they feel best describes how they are feeling in relation to their exertion levels
  • individual and dual activities: activities that can be done individually and/or with others; could include:
    • jumping rope
    • swimming
    • running
    • bicycling
    • yoga
    • Hula Hoop
  • rhythmic activities: activities designed to move our bodies in rhythm; could include:
    • dancing
    • gymnastics
  • games: types of play activities that usually involve rules, challenges, and social interaction; could include:
    • tag
    • parachute activities
    • co-operative challenges
    • Simon Says
    • team games
    • traditional Aboriginal games
  • effects: could include:
    • increased breathing
    • increased thirst
    • sweating
    • using our muscles
    • feeling good
  • physical activity: getting 60-90 minutes of moderate to vigorous physical activity each day
  • nutrition: getting the recommended nutrients from the different food groups each day
  • illness prevention: practices could include:
    • washing hands
    • covering mouth when coughing
    • resting when sick
    • staying away from others when sick
  • strategies for accessing health information: could include:
    • speaking to a trusted adult
    • speaking to a medical professional
    • looking for health and safety signs
  • strategies and skills to use in potentially hazardous, unsafe, or abusive situations: could include:
    • using a strong voice to say “no,” “stop,” “I don’t like this”
    • calling out for help and getting away if possible
    • telling a trusted adult until you get help
    • not giving out personal information (e.g., to strangers, on the Internet)
  • substances: could include:
    • poisons
    • medications
    • psychoactive substances
  • factors that influence self-identity: could include:
    • self-esteem
    • self-efficacy
    • cultural heritage
    • body image
Big Ideas FR: 
Pratiquer quotidiennement des activités physiques d’intensité modérée à élevée améliore tous les aspects de notre bien-être.
Apprendre à participer à différentes activités physiques et à mouvoir notre corps lors de celles-ci nous aide à développer un savoir-faire physique.
Lorsque nous adoptons des pratiques personnelles saines et des stratégies de sécurité, nous nous protégeons nous-mêmes et nous protégeons les autres.
Avoir de bonnes compétences de communication et savoir gérer nos émotions nous permet de développer et de maintenir de saines relations.
Il y a une interdépendance entre notre santé physique, affective et mentale.
 
competencies_fr: 
Savoir-faire physique
  • Savoir-faire physique

  • Développer et démontrer diverses habiletés motrices fondamentales dans une variété d’activités physiques et d’environnements
  • Mettre en pratique des méthodes pour mesurer le niveau d’effort lors d’une activité physique
  • Développer et démontrer une capacité à agir en toute sécurité, un esprit sportif et un sens du leadership lors de la pratique d’activités physiques
  • Relever et expliquer des facteurs qui aident à vivre des expériences positives lors de différentes activités physiques
Mode de vie sain et actif
  • Mode de vie sain et actif

  • Pratiquer quotidiennement des activités physiques d’intensité modérée à élevée
  • Reconnaître et décrire des occasions de pratiquer des activités physiques à l’école, à la maison et dans la communauté
  • Explorer des stratégies pour faire des choix alimentaires sains
  • Décrire des façons d’accéder à de l’information et à des services de soutien pour une variété de sujets touchant à la santé
  • Découvrir et décrire les éléments d’un mode de vie sain
Santé sociale et communautaire
  • Santé sociale et communautaire

  • Reconnaître et décrire des stratégies d’évitement ou d’assertivité à utiliser dans des situations dangereuses ou désagréables
  • Développer et démontrer des comportements respectueux envers les autres lors de la pratique d’activités physiques
  • Reconnaître et décrire les caractéristiques des relations positives
  • Expliquer comment la participation à des activités extérieures contribue à établir des liens avec la communauté et l’environnement
Bien-être mental
  • Bien-être mental

  • Relever et adopter des stratégies qui favorisent le bien-être mental
  • Relever et décrire des sentiments et des inquiétudes, ainsi que des stratégies pour y faire face
  • Reconnaître des compétences, des préférences et des intérêts personnels, et décrire comment ceux-ci influencent l’identité personnelle
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • avoir-faire physique:
    • Exemple de méthode permettant de mesurer le niveau d’effort lors d’une activité physique. Sur une échelle de 1 à 5 (1 = très faible, 2 = faible, 3 = modéré, 4 = élevé, 5 = très élevé), choisir le chiffre qui décrit le mieux le niveau d’intensité ressenti pendant l’activité
    • Exemples d’activités physiques :
      • activités intérieures ou extérieures
      • jeux libres ou activités structurées
      • activités avec ou sans équipement
  • Mode de vie sain et actif:
    • À quels types d’activités aimes-tu prendre part chaque jour à l’école, à la maison et dans la communauté?
    • Peux-tu indiquer des facteurs qui t’influencent dans tes choix d’aliments sains?
    • À l’école, où peux-tu trouver de l’information sur la santé?
    • Pour toi, qu’est-ce qu’un mode de vie sain?
  • Santé sociale et communautaire:
    • Que peux-tu faire pour te défendre dans une situation dangereuse ou désagréable?
    • Quels types d’activités extérieures peux-tu pratiquer dans ta communauté?
  • Bien-être mental:
    • Exemples de stratégies qui favorisent le bien-être mental :
      • dormir suffisamment
      • parler de ses sentiments
      • faire régulièrement de l’activité physique
    • Comment réagis-tu aux différents sentiments que tu éprouves?
    • Quels facteurs contribuent à façonner la perception que tu as de toi-même? 
content_fr: 
  • les techniques appropriées pour développer des habiletés motrices fondamentales, y compris les habiletés non locomotrices, locomotrices et de manipulation
  • les méthodes pour mesurer le niveau d’effort physique
  • les façons de participer à différents types d’activités physiques, y compris les activités individuelles et à deux, les activités rythmiques et les jeux
  • les effets de l’activité physique sur le corps
  • les pratiques qui favorisent la santé et le bien-être, y compris celles en lien avec l’activité physique, l’alimentation et la prévention des maladies
  • les stratégies pour accéder à de l’information sur la santé
  • les stratégies et les compétences à utiliser dans les situations potentiellement risquées, dangereuses ou d’abus
  • les effets des différentes substances et les stratégies pour éviter de se causer du tort
  • la gestion et l’expression des émotions
  • les facteurs qui influencent l’identité personnelle
content elaborations fr: 
  • non locomotrices : mouvements exécutés sur place, sans déplacement sur un plancher ou toute autre surface, par exemple :
    • se tenir en équilibre
    • fléchir
    • se tordre
    • soulever
  • locomotrices : habiletés motrices qui nécessitent un déplacement sur un plancher ou toute autre surface, par exemple :
    • rouler
    • sauter
    • sautiller
    • courir
    • galoper
  • manipulation : habiletés motrices qui consistent à maîtriser un objet, comme une balle, principalement avec les mains ou les pieds, mais aussi avec un instrument, comme une raquette ou un bâton, par exemple :
    • faire rebondir
    • lancer
    • attraper
    • botter
    • frapper
  • mesurer le niveau d’effort physique : par exemple, sur une échelle de 1 à 5 (1 = très faible, 2 = faible, 3 = modéré, 4 = élevé, 5 = très élevé), choisir le chiffre qui décrit le mieux le niveau d’intensité ressenti pendant l’activité
  • activités individuelles et à deux : activités réalisées seul ou avec un autre, par exemple :
    • corde à sauter
    • natation
    • course
    • bicyclette
    • yoga
    • cerceau
  • activités rythmiques : activités qui consistent à faire bouger son corps en suivant un rythme, par exemple :
    • danse
    • gymnastique
  • jeux : activités habituellement encadrées par des règles où les joueurs doivent relever des défis et interagir les uns avec les autres, par exemple :
    • jeu du chat
    • activités avec un parachute
    • défis coopératifs
    • Jean dit
    • jeux d’équipe
    • jeux traditionnels autochtones
  • effets : par exemple :
    • accélération de la respiration
    • augmentation de la soif
    • sudation
    • utilisation des muscles
    • sentiment de bien-être
  • activité physique : faire chaque jour entre 60 et 90 minutes d’activité physique d’intensité modérée à élevée
  • alimentation : consommer chaque jour les éléments nutritifs recommandés provenant d’aliments de différents groupes alimentaires
  • prévention des maladies : par exemple :
    • se laver les mains
    • se couvrir la bouche lorsqu’on tousse
    • se reposer lorsqu’on est malade
    • rester à l’écart lorsqu’on est malade
  • stratégies pour accéder à de l’information sur la santé : par exemple :
    • parler à un adulte de confiance
    • parler à un professionnel de la santé
    • consulter les affiches sur la santé et la sécurité
  • les stratégies et les compétences à utiliser dans les situations potentiellement risquées, dangereuses ou d’abus : par exemple :
    • dire avec fermeté « non », « arrête » ou « je n’aime pas ça »
    • appeler à l’aide et s’enfuir si possible
    • parler à un adulte de confiance en attendant de recevoir de l’aide
    • ne pas transmettre de renseignements personnels (p. ex. à des étrangers, sur Internet)
  • substances : par exemple :
    • poisons
    • médicaments
    • substances psychoactives
  • facteurs qui influencent l’identité personnelle : par exemple :
    • estime de soi
    • sentiment d’autoefficacité
    • patrimoine culturel
    • image corporelle
PDF Only: 
No
PDF Grade-Set: 
k-9
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes