Curriculum Physical and Health Education Grade 3

Subject: 
Physical and Health Education
Grade: 
Grade 3
Big Ideas: 
Daily participation in physical activity at moderate to vigorous intensity levels benefits all aspects of our well-being.
Movement skills and strategies help us learn how to participate in different types of physical activity.
Adopting healthy personal practices and safety strategies protects ourselves and others.
Having good communication skills and managing our emotions enables us to develop and maintain healthy relationships.
Our physical, emotional, and mental health are interconnected.
 
Curricular Competencies: 
Physical literacy
  • Physical literacy

  • Develop and apply a variety of fundamental movement skills in a variety of physical activities and environments
  • Apply a variety of movement concepts and strategies in different physical activities
  • Apply methods of monitoring exertion levels in physical activity
  • Develop and demonstrate safety, fair play, and leadership in physical activities
  • Identify and explain factors that contribute to positive experiences in different physical activities
Healthy and active living
  • Healthy and active living

  • Participate daily in physical activity at moderate to vigorous intensity levels
  • Identify and describe opportunities for and potential challenges to being physically active at school, at home, and in the community
  • Explore and describe strategies for making healthy eating choices in a variety of settings
  • Describe ways to access information on and support services for a variety of health topics
  • Explore and describe strategies for pursuing personal healthy-living goals
Social and community health
  • Social and community health

  • Identify and describe avoidance or assertiveness strategies to use in unsafe and/or uncomfortable situations
  • Describe and apply strategies for developing and maintaining positive relationships
  • Explain how participation in outdoor activities supports connections with the community and environment
Mental well-being
  • Mental well-being

  • Identify and apply strategies that promote mental well-being
  • Describe physical, emotional, and social changes as students grow older
  • Describe factors that influence mental well-being and self-identity
Curricular Competencies Elaborations: 
  • Physical literacy:
    • What types of strategies can help you succeed in different physical activities?
    • Example of a method of monitoring exertion levels: using a 1-5 rating scale where 1 = cold, 2 = getting warmer, 3 = warm, 4 = getting hot, and 5 = very hot, choose the number that you feel best describes how you are feeling in relation to your exertion levels
    • Examples of types of physical activity:
      • indoor or outdoor activities
      • individual activities or activities with others 
  • Healthy and active living:
    • Examples of potential challenges:
      • lack of time after school
      • not knowing where to be physically active
      • not having access to places to be physically active
    • What are some factors that can help you make healthy eating choices in different places?
    • Where can you find health information when you are at school?
    • Examples of strategies for pursuing personal healthy-living goals:
      • identify an area related to healthy living that you would like to focus on (e.g., “I want to be more physically active”)
      • explore possible ways to reach your goal (e.g., “I can play with my friends at recess and at lunch when I’m at school or join a sports team”)
  • Social and community health:
    • What can you do to stand up for yourself in an unsafe and/or uncomfortable situation?
    • How does acknowledging similarities and differences between you and your peers influence your relationships with them?
    • What types of outdoor activities can you participate in in your community?
  • Mental well-being:
    • Examples of strategies that promote mental well-being:
      • getting enough sleep
      • talking about feelings
      • participating in regular physical activity
    • How do the various changes you may be experiencing influence your relationships with others?
    • Examples of factors that influence mental well-being:
      • self-esteem
      • self-efficacy
      • stress levels
      • personal interests
Concepts and Content: 
  • proper technique for fundamental movement skills, including non-locomotor, locomotor, and manipulative skills
  • movement concepts and strategies
  • ways to monitor physical exertion levels
  • different types of physical activities, including individual and dual activities, rhythmic activities, and games
  • practices that promote health and well-being, including those relating to physical activity, sleep, and illness prevention
  • nutrition and hydration choices to support different activities and overall health
  • strategies for accessing health information
  • strategies and skills to use in potentially hazardous, unsafe, or abusive situations
  • nature and consequences of bullying
  • effects of different substances, and strategies for preventing personal harm
  • relationship between worries and fears
  • factors that influence self-identity
Concepts and Content Elaborations: 
  • non-locomotor: movements performed “on the spot” without travelling across the floor or surface; could include:
    • balancing
    • bending
    • twisting
    • lifting
  • locomotor: movement skills that incorporate travelling across the floor or surface; could include:
    • rolling
    • jumping
    • hopping
    • running
    • galloping
  • manipulative: movement skills involving the control of objects, such as balls, primarily with the hands or feet; may also involve racquets or bats; could include:
    • bouncing
    • throwing
    • catching
    • kicking
    • striking
  • movement concepts: include:
    • body awareness (e.g., parts of the body, weight transfer)
    • spatial awareness (e.g., general spacing, directions, pathways)
    • effort awareness (e.g., speed, force)
    • relationships to/with others and objects
  • strategies: include a variety of approaches that will help a player or team successfully achieve a movement outcome or goal (e.g., moving into space away from an opponent to receive a pass)
  • monitor physical exertion levels: could include using a 1-5 rating scale where 1 = cold, 2 = getting warmer, 3 = warm, 4 = getting hot, and 5 = very hot, and students choose the number that they feel best describes how they are feeling in relation to their exertion levels
  • individual and dual activities: activities that can be done individually and/or with others; could include:
    • jumping rope
    • swimming
    • running
    • bicycling
    • Hula Hoop
  • rhythmic activities: activities designed to move our bodies in rhythm; could include:
    • dancing
    • gymnastics
  • games: types of play activities that usually involve rules, challenges, and social interaction; could include:
    • tag
    • parachute activities
    • co-operative challenges
    • Simon Says
    • team games
    • traditional Aboriginal games
  • physical activity: getting 60-90 minutes of moderate to vigorous physical activity each day
  • sleep: getting approximately 10-11 hours of sleep each night
  • illness prevention: practices could include:
    • washing hands
    • covering mouth when coughing
    • resting when sick
    • staying away from others when sick
  • nutrition:
    • types of roles of nutrients
    • eating three meals and two to three snacks each day
    • limiting foods high in fat, sodium, and sugar
  • hydration: water is the best choice for hydration
  • strategies for accessing health information: could include:
    • speaking to a trusted adult
    • speaking to a medical professional
    • looking for health and safety signs
  • strategies and skills to use in potentially hazardous, unsafe, or abusive situations: could include:
    • using a strong voice to say “no,” “stop,” “I don’t like this”
    • calling out for help and getting away if possible
    • telling a trusted adult until you get help
    • not giving out personal information (e.g., to strangers, on the Internet)
  • substances: could include:
    • poisons
    • medications
    • psychoactive substances
  • factors that influence self-identity: could include:
    • cultural heritage
    • interests
    • media
    • peers
Big Ideas FR: 
Pratiquer quotidiennement des activités physiques d’intensité modérée à élevée améliore tous les aspects de notre bien-être.
Les habiletés motrices et les stratégies nous aident à apprendre à pratiquer différents types d’activités physiques.
Lorsque nous adoptons des pratiques personnelles saines et des stratégies de sécurité, nous nous protégeons nous-mêmes et nous protégeons les autres.
Avoir de bonnes compétences de communication et savoir gérer nos émotions nous permet de développer et de maintenir de saines relations.
Il y a une interdépendance entre notre santé physique, affective et mentale.
 
competencies_fr: 
Savoir-faire physique
  • Savoir-faire physique

  • Développer et appliquer diverses compétences motrices fondamentales dans une variété d’activités physiques et d’environnements
  • Mettre en pratique une variété de stratégies et de concepts moteurs lors de différentes activités physiques
  • Mettre en pratique des méthodes pour mesurer le niveau d’effort lors d’une activité physique
  • Développer et démontrer une capacité à agir en toute sécurité, un esprit sportif et un sens du leadership lors de la pratique d’activités physiques
  • Relever et expliquer des facteurs qui aident à vivre des expériences positives lors de différentes activités physiques
Mode de vie sain et actif
  • Mode de vie sain et actif

  • Pratiquer quotidiennement des activités physiques d’intensité modérée à élevée
  • Reconnaître et décrire des occasions de pratiquer des activités physiques à l’école, à la maison et dans la communauté, et des obstacles potentiels à l’activité physique
  • Explorer et décrire des stratégies qui peuvent aider à faire des choix alimentaires sains dans une variété de contextes
  • Décrire des façons d’accéder à de l’information et à des services de soutien pour une variété de sujets touchant à la santé
  • Explorer et décrire des stratégies visant l’atteinte d’objectifs personnels d’un mode de vie sain
Santé sociale et communautaire
  • Santé sociale et communautaire

  • Reconnaître et décrire des stratégies d’évitement ou d’assertivité à utiliser dans des situations dangereuses ou désagréables
  • Décrire et mettre en pratique des stratégies pour développer et maintenir des relations positives
  • Expliquer comment la participation à des activités extérieures contribue à établir des liens avec la communauté et l’environnement
Bien-être mental
  • Bien-être mental

  • Relever et adopter des stratégies qui favorisent le bien-être mental
  • Décrire les changements physiques, affectifs et sociaux que vivent les élèves en grandissant
  • Décrire des facteurs qui ont une incidence sur le bien-être mental et sur l’identité personnelle
  • Reconnaître et décrire des stratégies d’évitement ou d’assertivité à utiliser dans des situations dangereuses ou désagréables
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • Savoir-faire physique:
    • Quels types de stratégies peuvent t’aider à réussir dans différentes activités physiques?
    • Exemple de méthode permettant de mesurer le niveau d’effort. Sur une échelle de 1 à 5 (1 = très faible, 2 = faible, 3 = modéré, 4 = élevé, 5 = très élevé), choisir le chiffre qui décrit le mieux le niveau d’intensité ressenti pendant l’activité
    • Exemples d’activités physiques :
      • activités intérieures ou extérieures
      • activités individuelles ou avec d’autres
  • Mode de vie sain et actif:
    • Exemples d’obstacles potentiels :
      • manquer de temps après l’école
      • ne pas savoir où pratiquer des activités physiques
      • ne pas avoir accès à des installations pour pratiquer des activités physiques
    • Quels sont quelques-uns des facteurs qui peuvent t’aider à choisir des aliments sains à différents endroits?
    • À l’école, où peux-tu trouver de l’information sur la santé?
    • Exemples de stratégies qui contribuent à l’atteinte d’objectifs personnels d’un mode de vie sain :
      • définir un aspect d’un mode de vie sain que tu aimerais améliorer (p. ex. « je veux faire davantage d’activité physique »)
      • évaluer comment tu pourrais atteindre ton objectif (p. ex. « je pourrais jouer avec mes amis à la récréation et à l’heure du midi ou me joindre à une équipe sportive »)
  • Santé sociale et communautaire:
    • Que peux-tu faire pour te défendre dans une situation dangereuse ou désagréable?
    • Comment le fait de reconnaître les similarités et les différences entre toi et tes pairs influence-t-il tes relations avec eux?
    • Quels types d’activités extérieures peux-tu pratiquer dans ta communauté?
  • Bien-être mental:
    • Exemples de stratégies qui favorisent le bien-être mental :
      • dormir suffisamment
      • parler de ses sentiments
      • faire régulièrement de l’activité physique
    • Comment les divers changements qui surviennent dans ta vie influencent-ils tes relations avec les autres?
    • Exemples de facteurs qui ont une incidence sur le bien-être mental :
      • estime de soi
      • sentiment d’autoefficacité
      • niveau de stress
      • intérêts personnels
content_fr: 
  • les techniques appropriées pour développer des habiletés motrices fondamentales, y compris les habiletés non locomotrices, locomotrices et de manipulation
  • les concepts moteurs et les stratégies
  • les méthodes pour mesurer le niveau d’effort physique
  • les différents types d’activités physiques, y compris les activités individuelles et à deux, les activités rythmiques et les jeux
  • les pratiques qui favorisent la santé et le bien-être, y compris celles en lien avec l’activité physique, le sommeil et la prévention des maladies
  • les choix qui peuvent être faits en matière d’alimentation et d’hydratation pour aider la pratique de différentes activités et contribuer à une bonne santé générale
  • les stratégies pour accéder à de l’information sur la santé
  • les stratégies et les compétences à utiliser dans les situations potentiellement risquées, dangereuses ou d’abus
  • la nature et les conséquences de l’intimidation
  • les effets des différentes substances et les stratégies pour éviter de se causer du tort
  • les liens entre les inquiétudes et les peurs
  • les facteurs qui influencent l’identité personnelle
content elaborations fr: 
  • non locomotrices : mouvements exécutés sur place, sans déplacement sur un plancher ou toute autre surface, par exemple :
    • se tenir en équilibre
    • fléchir
    • se tordre
    • soulever
  • locomotrices : habiletés motrices qui nécessitent un déplacement sur un plancher ou toute autre surface, par exemple :
    • rouler
    • sauter
    • sautiller
    • courir
    • galoper
  • manipulation : habiletés motrices qui consistent à maîtriser un objet, comme une balle, principalement avec les mains ou les pieds, mais aussi avec un instrument, comme une raquette ou un bâton, par exemple :
    • faire rebondir
    • lancer
    • attraper
    • botter
    • frapper
  • concepts moteurs : par exemple :
    • conscience corporelle (p. ex. parties du corps, transfert de poids)
    • conscience spatiale (p. ex. espaces, directions, trajectoires)
    • conscience de l’effort fourni (p. ex. vitesse, force)
    • relations aux autres et aux objets, et avec eux
  • stratégies : gamme d’approches qui peuvent aider un joueur ou une équipe à réussir un mouvement ou à atteindre un objectif (p. ex. se démarquer d’un adversaire pour recevoir une passe)
  • mesurer le niveau d’effort physique : par exemple, sur une échelle de 1 à 5 (1 = très faible, 2 = faible, 3 = modéré, 4 = élevé, 5 = très élevé), choisir le chiffre qui décrit le mieux le niveau d’intensité ressenti pendant l’activité
  • activités individuelles et à deux : activités réalisées seul ou avec un autre, par exemple :
    • corde à sauter
    • natation
    • course
    • bicyclette
    • cerceau
  • activités rythmiques : activités qui consistent à faire bouger son corps en suivant un rythme, par exemple :
    • danse
    • gymnastique
  • jeux : activités habituellement encadrées par des règles où les joueurs doivent relever des défis et interagir les uns avec les autres, par exemple :
    • jeu du chat
    • activités avec un parachute
    • défis coopératifs
    • Jean dit
    • jeux d’équipe
    • jeux traditionnels autochtones
  • activité physique : faire chaque jour entre 60 et 90 minutes d’activité physique d’intensité modérée à élevée
  • sommeil : dormir de 10 à 11 heures environ chaque nuit
  • prévention des maladies : par exemple :
    • se laver les mains
    • se couvrir la bouche lorsqu’on tousse
    • se reposer lorsqu’on est malade
    • rester à l’écart lorsqu’on est malade
  • alimentation :
    • connaître les rôles des éléments nutritifs
    • manger trois repas et deux ou trois collations chaque jour
    • limiter sa consommation d’aliments riches en gras, en sel et en sucre
  • hydratation : l’eau est la meilleure boisson qui soit pour s’hydrater
  • stratégies pour accéder à de l’information sur la santé : par exemple :
    • parler à un adulte de confiance
    • parler à un professionnel de la santé
    • consulter les affiches sur la santé et la sécurité
  • les stratégies et les compétences à utiliser dans les situations potentiellement risquées, dangereuses ou d’abus : par exemple :
    • dire avec fermeté « non », « arrête » ou « je n’aime pas ça »
    • appeler à l’aide et s’enfuir si possible
    • parler à un adulte de confiance en attendant de recevoir de l’aide
    • ne pas transmettre de renseignements personnels (p. ex. à des étrangers, sur Internet)
  • substances : par exemple :
    • poisons
    • médicaments
    • substances psychoactives
  • facteurs qui influencent l’identité personnelle : par exemple :
    • patrimoine culturel
    • intérêts
    • médias
    • pairs
PDF Only: 
No
PDF Grade-Set: 
k-9
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes