Curriculum Physical and Health Education Grade 4

Subject: 
Physical and Health Education
Grade: 
Grade 4
Big Ideas: 
Daily participation in physical activity at moderate to vigorous intensity levels benefits all aspects of our well-being.
Knowing what we enjoy doing and knowing about our opportunities to participate in those activities helps us develop an active lifestyle.
Understanding ourselves and the various aspects of health helps us develop a balanced lifestyle.
Personal choices and social and environmental factors influence our health and well-being.
Developing healthy relationships helps us feel connected, supported, and valued.
 
Curricular Competencies: 
Physical literacy
  • Physical literacy

  • Develop and apply a variety of fundamental movement skills in a variety of physical activities and environments
  • Apply a variety of movement concepts and strategies in different physical activities
  • Apply methods of monitoring exertion levels in physical activity
  • Develop and demonstrate safety, fair play, and leadership in physical activities
  • Identify and describe preferred types of physical activity
Healthy and active living
  • Healthy and active living

  • Participate daily in physical activity at moderate to vigorous intensity levels
  • Identify and describe opportunities for and potential challenges to participation in preferred types of physical activity at school, at home, and in the community
  • Explain the relationship of healthy eating to overall health and well-being
  • Identify and describe factors that influence healthy choices
  • Examine and explain how health messages can influence behaviours and decisions
  • Identify and apply strategies for pursuing personal healthy-living goals
Social and community health
  • Social and community health

  • Identify and describe avoidance or assertiveness strategies to use in unsafe and/or uncomfortable situations
  • Describe and assess strategies for responding to discrimination, stereotyping, and bullying
  • Describe and apply strategies for developing and maintaining positive relationships
  • Describe and apply strategies that promote a safe and caring environment
Mental well-being
  • Mental well-being

  • Describe and assess strategies for promoting mental well-being
  • Describe and assess strategies for managing problems related to mental well-being and substance use
  • Explore and describe strategies for managing physical, emotional, and social changes during puberty
  • Describe factors that positively influence mental well-being and self-identity
Curricular Competencies Elaborations: 
  • Physical literacy:
    • What types of strategies can help you succeed in this physical activity?  
    • Examples of methods of monitoring physical exertion levels:
      • heart rate monitors
      • rate of perceived exertion scales
      • talk test
    • Examples of types of physical activity:
      • indoor or outdoor activities
      • team games or recreational activities 
  • Healthy and active living:
    • Examples of potential challenges:
      • lack of time after school
      • not knowing where to be physically active
      • not having access to places to be physically active
    • Why is it important to eat a variety of foods from the different food groups?
    • How might health messages in the media influence your behaviour?
    • Example of a strategy for pursuing personal healthy-living goals: Outline the following:
      • What do I want to do?
      • Where can I do this?
      • When can I do this?
      • Who might I do this with?
  • Social and community health:
    • What can you do to stand up for yourself in an unsafe and/or uncomfortable situation?
    • What resources exist in your school to help students who are being bullied?
  • Mental well-being:
    • What strategies do you use to promote your mental well-being?
    • What resources exist in your school and/or community to help students with problems related to mental well-being and/or substance use?
    • How do the various changes you may be experiencing during puberty influence your relationships with others?
    • Examples of factors that influence mental well-being:
      • self-esteem
      • self-efficacy
      • stress levels
      • personal interests
Concepts and Content: 
  • proper technique for fundamental movement skills, including non-locomotor, locomotor, and manipulative skills
  • movement concepts and strategies
  • ways to monitor physical exertion levels
  • how to participate in different types of physical activities, including individual and dual activities, rhythmic activities, and games
  • benefits of physical activity and exercise
  • practices that promote health and well-being, including those relating to physical activity, sleep, healthy eating, and illness prevention
  • food portion sizes and number of servings
  • communicable and non-communicable illnesses
  • media messaging and body image
  • strategies and skills to use in potentially hazardous, unsafe or abusive situations, including identifying common lures or tricks used by potential abusers
  • strategies for responding to bullying, discrimination, and violence
  • potential effects of psychoactive substance use, and strategies for preventing personal harm
  • factors that influence self-identity, including body image and social media
  • physical, emotional, and social changes that occur during puberty, including those involving sexuality and sexual identity
Concepts and Content Elaborations: 
  • non-locomotor: movements performed “on the spot” without travelling across the floor or surface; could include:
    • balancing
    • bending
    • twisting
    • lifting
  • locomotor: movement skills that incorporate travelling across the floor or surface; could include:
    • rolling
    • jumping
    • hopping
    • running
    • galloping
  • manipulative: movement skills involving the control of objects, such as balls, primarily with the hands or feet; may also involve racquets or bats; could include:
    • bouncing
    • throwing
    • catching
    • kicking
    • striking
  • movement concepts: include:
    • body awareness (e.g., parts of the body, weight transfer)
    • spatial awareness (e.g., general spacing, directions, pathways)
    • effort awareness (e.g., speed, force)
    • relationships to/with others and objects
  • strategies: include a variety of approaches that will help a player or team successfully achieve a movement outcome or goal (e.g., moving into space away from an opponent to receive a pass)
  • monitor physical exertion levels: could include:
    • using heart rate monitors
    • checking pulse
    • checking rate of perceived exertion (e.g., a five-point scale to self-assess physical exertion level)
  • individual and dual activities: activities that can be done individually and/or with others; could include:
    • jumping rope
    • swimming
    • running
    • bicycling
    • Hula Hoop
  • rhythmic activities: activities designed to move our bodies in rhythm; could include:
    • dancing
    • gymnastics
  • games: types of play activities that usually involve rules, challenges, and social interaction; could include:
    • tag
    • parachute activities
    • co-operative challenges
    • Simon Says
    • team games
    • traditional Aboriginal games
  • benefits: could include:
    • developing a stronger heart, muscles, and bones
    • burning off excess energy
    • helping focus attention in class
    • promoting optimal growth and development
    • helping us feel good
    • lowering stress levels
    • having fun with friends
  • physical activity: getting at least 60-90 minutes of daily physical activity at moderate to vigorous intensity levels
  • sleep: getting approximately 10-11 hours of sleep each night
  • healthy eating: choosing a variety of foods from the different food groups to support a healthy lifestyle
  • illness prevention: practices could include:
    • washing hands
    • covering mouth when coughing
    • washing hands after sneezing and/or coughing
    • resting when sick
    • staying away from others when sick
  • number of servings: recommended daily servings for students aged 9-13:
    • six servings of vegetables and fruit
    • six servings of grain products
    • three to four servings of milk and alternatives
    • one to two servings of meat and alternatives
  • communicable: illnesses that can be spread or contracted from person to person
  • non-communicable: illnesses that cannot be “caught” from someone else
  • media messaging: health-related messages that are communicated through media sources, such as the Internet, magazines, TV
  • strategies and skills to use in potentially hazardous, unsafe or abusive situations: could include:
    • using a strong voice to say “no,” “stop,” “I don’t like this”
    • calling out for help and getting away if possible
    • telling a trusted adult until you get help
    • not giving out personal information (e.g., to strangers, on the Internet)
  • lures or tricks used by potential abusers: could include:
    • offering special attention or compliments
    • saying they know a family member
    • using the Internet to get to know you
  • strategies for responding to bullying, discrimination, and violence: could include:
    • assessing the situation
    • avoiding
    • being assertive
    • reporting
    • seeking help
  • psychoactive substance: could include:
    • alcohol
    • tobacco
    • illicit drugs
    • solvents
  • body image: how we see and feel about our bodies; can be influenced by the words and actions of others
  • social media: students might receive and/or send comments to others around various topics, including:
    • how they look
    • what they’re wearing
    • what they believe in
    • what their cultural background might be
  • physical: how students’ bodies are growing and changing during puberty
  • social: how students interact with others and how their relationships might evolve or change during puberty
  • emotional: how students’ thoughts and feelings might evolve or change during puberty
  • sexuality: having a capacity for sexual feelings
  • sexual identity: a component of a person’s identity that reflects his or her sexual self-concept
Status: 
Update and Regenerate Nodes
Big Ideas FR: 
Pratiquer quotidiennement des activités physiques d’intensité modérée à élevée améliore tous les aspects de notre bien-être.
Connaître les activités qui nous plaisent et les occasions de les pratiquer nous aide à développer un mode de vie actif.
Se comprendre soi-même et comprendre les divers aspects de la santé nous aide à avoir un mode de vie équilibré.
Les choix personnels et les facteurs environnementaux et sociaux ont une incidence sur notre santé et notre bien-être.
Les saines relations que nous établissons nous aident à développer un sentiment d’appartenance et à nous sentir soutenu et valorisé.
 
competencies_fr: 
Savoir-faire physique
  • Savoir-faire physique

  • Développer et appliquer diverses compétences motrices fondamentales dans une variété d’activités physiques et d’environnements
  • Mettre en pratique une variété de stratégies et de concepts moteurs lors de différentes activités physiques
  • Mettre en pratique des méthodes pour mesurer le niveau d’effort lors d’une activité physique
  • Développer et démontrer une capacité à agir en toute sécurité, un esprit sportif et un sens du leadership lors de la pratique d’activités physiques
  • Reconnaître et décrire ses activités physiques préférées
Mode de vie sain et actif
  • Mode de vie sain et actif

  • Pratiquer quotidiennement des activités physiques d’intensité modérée à élevée
  • Relever et décrire les occasions de pratiquer ses activités physiques préférées à l’école, à la maison et dans la communauté, et les obstacles potentiels pouvant empêcher leur pratique
  • Expliquer les liens entre une saine alimentation et la santé de manière générale
  • Reconnaître et décrire les facteurs qui encouragent à faire des choix sains
  • Observer et expliquer de quelle manière les messages sur la santé peuvent influencer les comportements et les décisions
  • Relever et mettre en pratique des stratégies qui contribuent à l’atteinte d’objectifs personnels d’un mode de vie sain
Santé sociale et communautaire
  • Santé sociale et communautaire

  • Reconnaître et décrire des stratégies d’évitement ou d’assertivité à utiliser dans des situations dangereuses ou désagréables
  • Décrire et évaluer des stratégies pour réagir à la discrimination, aux stéréotypes et à l’intimidation
  • Décrire et mettre en pratique des stratégies pour développer et maintenir des relations positives
  • Décrire et mettre en pratique des stratégies qui contribuent à rendre l’environnement sûr et bienveillant
Bien-être mental
  • Bien-être mental

  • Décrire et évaluer des stratégies qui favorisent le bien-être mental
  • Décrire et évaluer des stratégies pour gérer les problèmes de santé mentale et de consommation de substances
  • Explorer et décrire des stratégies pour gérer les changements physiques, affectifs et sociaux vécus pendant la puberté
  • Décrire des facteurs qui ont une incidence positive sur le bien-être et sur l’identité personnelle
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • Savoir-faire physique:
    • Quels types de stratégies peuvent t’aider à réussir dans cette activité physique?
    • Exemples de méthodes permettant de mesurer le niveau d’effort physique fourni :
      • moniteurs de fréquence cardiaque
      • échelles de niveau d’effort ressenti
      • test de la parole
    • Exemples d’activités physiques :
      • activités intérieures ou extérieures
      • jeux d’équipe ou activités récréatives
  • Mode de vie sain et actif:
    • Exemples d’obstacles potentiels :
      • manquer de temps après l’école
      • ne pas savoir où pratiquer des activités physiques
      • ne pas avoir accès à des installations pour pratiquer des activités physiques
    • Pourquoi est-il important de consommer une grande variété d’aliments provenant de différents groupes alimentaires?
    • De quelle façon les messages sur la santé diffusés dans les médias influencent-ils tes comportements?
    • Exemple de stratégie visant l’atteinte d’objectifs personnels d’un mode de vie sain. Réponds aux questions suivantes :
      • Qu’est-ce que je veux faire?
      • Où puis-je le faire?
      • Quand puis-je le faire?
      • Avec qui pourrais-je le faire?
  • Santé sociale et communautaire:
    • Que peux-tu faire pour te défendre dans une situation dangereuse ou désagréable?
    • Quelles ressources ton école offre-t-elle pour aider les élèves qui sont victimes d’intimidation?
  • Bien-être mental:
    • Quelles stratégies emploies-tu pour assurer ton bien-être mental?
    • Quelles sont les ressources en place à ton école ou dans ta communauté pour aider les élèves qui ont des problèmes de santé mentale ou de consommation de substances?
    • De quelle façon les divers changements que tu vis durant la puberté influencent-ils tes relations avec les autres?
    • Exemples de facteurs qui ont une incidence sur le bien-être mental :
      • estime de soi
      • sentiment d’autoefficacité
      • niveau de stress
      • intérêts personnels
content_fr: 
  • les techniques appropriées pour développer des habiletés motrices fondamentales, y compris les habiletés non locomotrices, locomotrices et de manipulation
  • les concepts moteurs et les stratégies
  • les méthodes pour mesurer le niveau d’effort physique
  • les façons de participer à différents types d’activités physiques, y compris les activités individuelles et à deux, les activités rythmiques et les jeux
  • les bienfaits de l’activité physique et de l’exercice
  • les pratiques qui favorisent la santé et le bien-être, y compris celles en lien avec l’activité physique, le sommeil, l’alimentation et la prévention des maladies
  • la taille des portions et le nombre de portions
  • les maladies transmissibles et non transmissibles
  • les messages véhiculés par les médias et l’image corporelle
  • les stratégies et les compétences à utiliser dans les situations potentiellement risquées, dangereuses ou d’abus, y compris savoir reconnaître les leurres ou trucs auxquels ont souvent recours les agresseurs
  • les stratégies pour réagir à l’intimidation, à la discrimination et à la violence
  • les effets potentiels des substances psychoactives et les stratégies pour éviter de se causer du tort
  • les facteurs qui influencent l’identité personnelle, y compris l’image corporelle et les médias sociaux
  • les changements physiques, affectifs et sociaux vécus pendant la puberté, y compris ceux en lien avec la sexualité et l’identité sexuelle
content elaborations fr: 
  • non locomotrices : mouvements exécutés sur place, sans déplacement sur un plancher ou toute autre surface, par exemple :
    • se tenir en équilibre
    • fléchir
    • se tordre
    • soulever
  • locomotrices : habiletés motrices qui nécessitent un déplacement sur un plancher ou toute autre surface, par exemple :
    • rouler
    • sauter
    • sautiller
    • courir
    • galoper
  • manipulation : habiletés motrices qui consistent à maîtriser un objet, comme une balle, principalement avec les mains ou les pieds, mais aussi avec un instrument, comme une raquette ou un bâton, par exemple :
    • faire rebondir
    • lancer
    • attraper
    • botter
    • frapper
  • concepts moteurs : par exemple :
    • conscience corporelle (p. ex. parties du corps, transfert de poids)
    • conscience spatiale (p. ex. espaces, directions, trajectoires)
    • conscience de l’effort fourni (p. ex. vitesse, force)
    • relations aux autres et aux objets, et avec eux
  • stratégies : gamme d’approches qui peuvent aider un joueur ou une équipe à réussir un mouvement ou à atteindre un objectif (p. ex. se démarquer d’un adversaire pour recevoir une passe)
  • mesurer le niveau d’effort physique : par exemple :
    • moniteurs de fréquence cardiaque
    • vérification du pouls
    • vérification du niveau d’effort ressenti (p. ex. échelle de 1 à 5 pour évaluer par soi-même son niveau d’effort physique)
  • activités individuelles et à deux : activités réalisées seul ou avec un autre, par exemple :
    • corde à sauter
    • natation
    • course
    • bicyclette
    • cerceau
  • activités rythmiques : activités qui consistent à faire bouger son corps en suivant un rythme, par exemple :
    • danse
    • gymnastique
  • jeux : activités habituellement encadrées par des règles où les joueurs doivent relever des défis et interagir les uns avec les autres, par exemple :
    • jeu du chat
    • activités avec un parachute
    • défis coopératifs
    • Jean dit
    • jeux d’équipe
    • jeux traditionnels autochtones
  • bienfaits : par exemple :
    • renforcer le cœur, les muscles et les os
    • dépenser le trop-plein d’énergie
    • améliorer la concentration en classe
    • favoriser au maximum la croissance et le développement
    • contribuer au bien-être
    • réduire le niveau de stress
    • avoir du plaisir avec des amis
  • activité physique : faire chaque jour entre 60 et 90 minutes d’activité physique d’intensité modérée à élevée
  • sommeil : dormir de 10 à 11 heures environ chaque nuit
  • alimentation : consommer une grande variété d’aliments provenant de différents groupes alimentaires pour contribuer à l’amélioration d’un mode de vie sain
  • prévention des maladies : par exemple :
    • se laver les mains
    • se couvrir la bouche lorsqu’on tousse
    • se laver les mains après avoir éternué ou toussé
    • se reposer lorsqu’on est malade
    • rester à l’écart lorsqu’on est malade
  • nombre de portions : nombre de portions recommandé quotidiennement pour les élèves de 9 à 13 ans :
    • six portions de fruits et légumes
    • six portions de produits céréaliers
    • trois à quatre portions de lait et substituts
    • une à deux portions de viande et substituts
  • transmissibles : maladies pouvant se transmettre d’une personne à une autre
  • non transmissibles : maladies ne pouvant pas se transmettre d’une personne à une autre
  • messages véhiculés par les médias : messages portant sur la santé qui sont véhiculés par les médias, comme Internet, les revues et la télévision
  • les stratégies et les compétences à utiliser dans les situations potentiellement risquées, dangereuses ou d’abus : par exemple :
    • dire avec fermeté « non », « arrête » ou « je n’aime pas ça »
    • appeler à l’aide et s’enfuir si possible
    • parler à un adulte de confiance en attendant de recevoir de l’aide
    • ne pas transmettre de renseignements personnels (p. ex. à des étrangers, sur Internet)
  • leurres ou trucs auxquels ont souvent recours les agresseurs : par exemple :
    • porter une attention spéciale ou complimenter
    • prétendre connaître un membre de la famille
    • utiliser Internet pour entrer en contact
  • stratégies pour réagir à l’intimidation, à la discrimination et à la violence : par exemple :
    • évaluation de la situation
    • évitement
    • comportement assertif
    • signalement
    • recherche d’aide
  • substances psychoactives : par exemple :
    • alcool
    • tabac
    • drogues illicites
    • solvants
  • image corporelle : perception que nous avons de notre corps; celle-ci peut être influencée par les paroles et les actions d’autrui
  • médias sociaux : applications par l’intermédiaire desquelles les élèves peuvent recevoir ou envoyer des commentaires sur divers sujets, comme :
    • l’apparence physique
    • l’habillement
    • les croyances
    • l’origine culturelle
  • physiques : croissance et changements physiques pendant la puberté
  • affectifs : évolution et modification des pensées et des sentiments pendant la puberté
  • sociaux : évolution et modification des interactions et des relations interpersonnelles pendant la puberté
  • sexualité : capacité d’avoir des sensations sexuelles
  • identité sexuelle : composante de l’identité d’une personne liée à l’idée que celle-ci se fait de son appartenance à un genre
PDF Only: 
No
PDF Grade-Set: 
k-9
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes