Curriculum Physical and Health Education Grade 5

Subject: 
Physical and Health Education
Grade: 
Grade 5
Big Ideas: 
Daily physical activity enables us to practice skillful movement and helps us develop personal fitness.
Knowing what we enjoy doing and knowing about our opportunities to participate in those activities helps us develop an active lifestyle
Understanding ourselves and the various aspects of health helps us develop a balanced lifestyle.
Personal choices and social and environmental factors influence our health and well-being.
Developing healthy relationships helps us feel connected, supported, and valued.
 
Curricular Competencies: 
Physical literacy
  • Physical literacy

  • Develop and apply a variety of fundamental movement skills in a variety of physical activities and environments
  • Develop and apply a variety of movement concepts and strategies in different physical activities
  • Apply methods of monitoring and adjusting exertion levels in physical activity
  • Develop and demonstrate safety, fair play, and leadership in physical activities
  • Identify and describe preferred types of physical activity
Healthy and active living
  • Healthy and active living

  • Participate daily in physical activity designed to enhance and maintain health components of fitness
  • Identify and describe opportunities for and potential challenges to participation in preferred types of physical activity at school, at home, and in the community
  • Analyze and describe the connections between eating, physical activity, and mental well-being
  • Describe the impacts of personal choices on health and well-being
  • Describe strategies for communicating medical concerns and getting help with health issues
  • Identify, apply, and reflect on strategies used to pursue personal healthy-living goals
Social and community health
  • Social and community health

  • Identify and describe strategies for avoiding and/or responding to potentially unsafe, abusive, or exploitive situations
  • Describe and assess strategies for responding to discrimination, stereotyping, and bullying
  • Describe and apply strategies for developing and maintaining healthy relationships
  • Describe and apply strategies that promote a safe and caring environment
Mental well-being
  • Mental well-being

  • Describe and assess strategies for promoting mental well-being, for self and others
  • Describe and assess strategies for managing problems related to mental well-being and substance use, for others
  • Explore and describe strategies for managing physical, emotional, and social changes during puberty
  • Explore and describe how personal identities adapt and change in different settings and situations
Curricular Competencies Elaborations: 
  • Physical literacy:
    • What strategies can you use to gain some type of advantage in a game situation?
    • Examples of methods of monitoring and adjusting physical exertion levels:
      • heart rate monitors
      • rate of perceived exertion scales to self-assess exertion levels and make appropriate adjustments related to the activity
    • Examples of types of physical activity:
      • indoor or outdoor activities
      • individual activities or activities with others
      • competitive or non-competitive activities 
  • Healthy and active living:
    • Which health components of fitness are influenced by the different types of physical activities you participate in?
    • Examples of potential challenges:
      • lack of time after school
      • not knowing where to be active
      • not having access to places to be physically active
    • How do the different types of foods you eat influence how you feel on a daily basis?
    • Who can you speak with if you have concerns about health issues and/or are unsure about medical instructions?
    • Which strategies were most successful in helping you pursue your healthy-living goals?
  • Social and community health:
    • What are some strategies you can use to avoid an unsafe or potentially exploitive situation while using the Internet?
    • What can you do if you are being bullied and/or see someone else being bullied?
  • Mental well-being:
    • What resources exist in your school and/or community to help students with problems related to mental well-being and/or substance use?
    • How do the various changes you may be experiencing during puberty influence your relationships with others?
    • How might you view yourself differently at home and at school?
Concepts and Content: 
  • proper technique for fundamental movement skills, including non-locomotor, locomotor, and manipulative skills
  • movement concepts and strategies
  • ways to monitor and adjust physical exertion levels
  • how to participate in different types of physical activities including individual and dual activities, rhythmic activities, and games
  • differences between the health components of fitness
  • training principles to enhance personal fitness levels, including the FITT principle
  • benefits of physical activity and exercise
  • food choices to support active lifestyles and overall health
  • practices that promote health and well-being, including those that prevent communicable and non-communicable illnesses
  • sources of health information and support services
  • strategies to protect themselves and others from potential abuse, exploitation, and harm in a variety of settings
  • factors influencing use of psychoactive substances, and potential harms
  • physical, emotional, and social changes that occur during puberty, including those involving sexuality and sexual identity, and changes to relationships
Concepts and Content Elaborations: 
  • non-locomotor: movements performed “on the spot” without travelling across the floor or surface; could include:
    • balancing
    • bending
    • twisting
    • lifting
  • locomotor: movement skills that incorporate travelling across the floor or surface; could include:
    • rolling
    • jumping
    • hopping
    • running
    • galloping
  • manipulative: movement skills involving the control of objects, such as balls, primarily with the hands or feet; may also involve racquets or bats; could include:
    • bouncing
    • throwing
    • catching
    • kicking
    • striking
  • movement concepts: include:
    • body awareness (e.g., parts of the body, weight transfer)
    • spatial awareness (e.g., general spacing, directions, pathways)
    • effort awareness (e.g., speed, force)
    • relationships to/with others and objects
  • strategies: plans and/or ideas that will help a player or team successfully achieve a movement outcome or goal (e.g., moving into space away from an opponent to receive a pass)
  • monitor and adjust physical exertion levels: could include:
    • using heart rate monitors
    • checking pulse
    • checking rate of perceived exertion (e.g., a five-point scale to self-assess physical exertion level)
  • individual and dual activities: activities that can be done individually and/or with others; could include:
    • jumping rope
    • swimming
    • running
    • bicycling
    • Hula Hoop
  • rhythmic activities: activities designed to move our bodies in rhythm could include:
    • dancing
    • gymnastics
  • games: types of play activities that usually involve rules, challenges, and social interaction; could include:
    • tag
    • parachute activities
    • co-operative challenges
    • Simon Says
    • team games
    • traditional Aboriginal games
  • health components of fitness: five different aspects that influence overall health and effect our ability to meet the physical demands of everyday living; include:
    • muscular strength — exerting maximal force to lift and/or move an object (e.g., completing one push-up)
    • muscular endurance — ability of the muscles to exert submaximal force over a prolonged period of time (e.g., doing more than one push-up)
    • cardiovascular endurance — ability of the heart and lungs to work together and provide blood and oxygen to the working muscles over a period of time (e.g., jogging)
    • flexibility — the ability of a joint and the surrounding muscles to move through a full range of motion (e.g., stretching)
    • body composition — the ratio of fat tissue to fat-free body tissue
  • FITT principle: a guideline to help develop and organize personal fitness goals based on:
    • Frequency — how many days per week
    • Intensity — how hard one exercises in the activity (e.g., percentage of maximum heart rate)
    • Type — the type of activity or exercise, focusing on the fitness goal (e.g., jogging for cardio endurance)
    • Time — how long the exercise session lasts
  • benefits: could include:
    • developing a stronger heart, muscles, and bones
    • burning off excess energy
    • helping focus attention more in class
    • promoting optimal growth and development
    • helping us feel good
    • lowering stress levels
    • having fun with friends
  • food choices: include:
    • local and seasonal foods
    • whole/natural foods versus processed foods
  • prevent communicable: prevention practices could include:
    • hand washing
    • covering mouth when coughing
    • washing hands after sneezing and/or coughing
    • staying away from others when sick
  • non-communicable illnesses: prevention practices could include:
    • regular physical activity
    • healthy eating
    • stress management
    • regular sleep patterns
  • sources of health information and support services: could include:
    • medical professionals
    • trusted adults
    • medical clinics
    • community support services
  • strategies to protect themselves and others: could include:
    • knowing their right not to be abused
    • being assertive
    • avoiding potentially unsafe situations
    • safe use of the Internet
    • identifying tricks and lures used by predators
  • psychoactive substances: could include:
    • alcohol
    • tobacco
    • illicit drugs
    • solvents
  • physical: how students’ bodies are growing and changing during puberty
  • social: how students interact with others and how their relationships might evolve or change during puberty
  • emotional: how students’ thoughts and feelings might evolve or change during puberty
  • sexuality: having a capacity for sexual feelings
  • sexual identity: a component of an person’s identity that reflects his or her sexual self-concept
Status: 
Update and Regenerate Nodes
Big Ideas FR: 
L’activité physique quotidienne nous permet de pratiquer des habiletés motrices et de développer notre condition physique.
Connaître les activités qui nous plaisent et les occasions de les pratiquer
nous aide à développer un mode de vie actif.
Se comprendre soi-même et comprendre les divers aspects de la santé nous aide à avoir un mode de vie équilibré.
Les choix personnels et les facteurs environnementaux et sociaux ont une incidence sur notre santé et notre bien-être.
Les saines relations que nous établissons nous aident à développer un sentiment d’appartenance et à nous sentir soutenu et valorisé.
 
competencies_fr: 
Savoir-faire physique
  • Savoir-faire physique

  • Développer et appliquer diverses compétences motrices fondamentales dans une variété d’activités physiques et d’environnements
  • Développer et mettre en pratique une variété de stratégies et de concepts moteurs lors de différentes activités physiques
  • Mettre en pratique des méthodes pour mesurer et ajuster le niveau d’effort lors d’une activité physique
  • Développer et démontrer une capacité à agir en toute sécurité, un esprit sportif et un sens du leadership lors de la pratique d’activités physiques
  • Reconnaître et décrire ses activités physiques préférées
Mode de vie sain et actif
  • Mode de vie sain et actif

  • Participer quotidiennement à des activités physiques conçues pour améliorer et maintenir les composantes santé de la forme physique
  • Relever et décrire les occasions de pratiquer ses activités physiques préférées à l’école, à la maison et dans la communauté, et les obstacles potentiels pouvant empêcher leur pratique
  • Analyser et décrire les liens entre l’alimentation, l’activité physique et le bien-être mental
  • Décrire les conséquences des choix personnels sur la santé et le bien-être
  • Décrire des stratégies pour communiquer des préoccupations de nature médicale et obtenir de l’aide pour des problèmes de santé
  • Relever et mettre en pratique des stratégies qui contribuent à l’atteinte d’objectifs personnels d’un mode de vie sain, et réfléchir à celles-ci
Santé sociale et communautaire
  • Santé sociale et communautaire

  • Relever et décrire des stratégies pour éviter les situations dangereuses, d’abus ou d’exploitation, et pour y réagir
  • Décrire et évaluer des stratégies pour réagir à la discrimination, aux stéréotypes et à l’intimidation
  • Décrire et mettre en pratique des stratégies pour développer et maintenir de saines relations
  • Décrire et mettre en pratique des stratégies qui contribuent à rendre l’environnement sûr et bienveillant
Bien-être mental
  • Bien-être mental

  • Décrire et évaluer des stratégies qui favorisent le bien-être mental, pour soi-même et pour les autres
  • Décrire et évaluer des stratégies pour gérer les problèmes de santé mentale et de consommation de substances chez d’autres personnes
  • Explorer et décrire des stratégies pour gérer les changements physiques, affectifs et sociaux vécus pendant la puberté
  • Explorer et décrire comment l’identité personnelle s’adapte et se modifie selon le contexte et la situation
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • Savoir-faire physique :
    • Quelles stratégies peux-tu utiliser pour être avantagé dans le cadre d’un jeu?
    • Exemples de méthodes permettant de mesurer et de modifier le niveau d’effort physique fourni :
      • moniteurs de fréquence cardiaque
      • échelles pour évaluer par soi-même le niveau d’effort ressenti et faire des changements appropriés pour l’activité en question
    • Exemples d’activités physiques :
      • activités intérieures ou extérieures
      • activités individuelles ou avec d’autres
      • activités compétitives ou non compétitives
  • Mode de vie sain et actif :
    • Sur quelles composantes santé de la forme physique les activités physiques que tu pratiques ont-elles une incidence?
    • Exemples d’obstacles potentiels :
      • manquer de temps après l’école
      • ne pas savoir où pratiquer des activités physiques
      • ne pas avoir accès à des installations pour pratiquer des activités physiques
    • Au quotidien, quelles conséquences ont pour ton bien-être les différents aliments que tu consommes?
    • À qui peux-tu parler si tu as des préoccupations sur un sujet touchant la santé ou si tu ne comprends pas bien une directive médicale?
    • Quelles stratégies t’ont le mieux aidé à atteindre tes objectifs personnels de mode de vie sain?
  • Santé sociale et communautaire :
    • Quelles stratégies peux-tu adopter pour éviter de te retrouver dans une situation dangereuse ou d’exploitation lorsque tu navigues sur Internet?
    • Que peux-tu faire si tu es victime ou témoin d’un acte d’intimidation?
  • Bien-être mental :
    • Quelles sont les ressources en place à ton école ou dans ta communauté pour aider les élèves qui ont des problèmes de santé mentale ou de consommation de substances?
    • Comment les divers changements que tu es susceptible de vivre durant la puberté influencent-ils tes relations avec les autres?
    • La perception que tu as de toi-même est-elle différente lorsque tu es à la maison et à l’école?
content_fr: 
  • les techniques appropriées pour développer des habiletés motrices fondamentales, y compris les habiletés non locomotrices, locomotrices et de manipulation
  • les concepts moteurs et les stratégies
  • les méthodes pour mesurer et ajuster le niveau d’effort physique
  • les façons de participer à différents types d’activités physiques, y compris les activités individuelles et à deux, les activités rythmiques et les jeux
  • les différences entre les composantes santé de la forme physique
  • les principes d’entraînement pour améliorer la condition physique, y compris le principe FITT
  • les bienfaits de l’activité physique et de l’exercice
  • les choix alimentaires qui contribuent à un mode de vie actif et à une bonne santé générale
  • les pratiques qui favorisent la santé et le bien-être, y compris celles en lien avec la prévention des maladies transmissibles et la prévention des maladies non transmissibles
  • les sources d’information sur la santé et les services d’aide
  • les stratégies pour se protéger et protéger les autres des abus, de l’exploitation et des dangers, dans une variété de contextes
  • les facteurs qui influencent la consommation de substances psychoactives et les dangers potentiels
  • les changements physiques, affectifs et sociaux vécus pendant la puberté, y compris ceux en lien avec la sexualité et l’identité sexuelle, et les changements relationnels
content elaborations fr: 
  • non locomotrices : mouvements exécutés sur place, sans déplacement sur un plancher ou toute autre surface, par exemple :
    • se tenir en équilibre
    • fléchir
    • se tordre
    • soulever
  • locomotrices : habiletés motrices qui nécessitent un déplacement sur un plancher ou toute autre surface, par exemple :
    • rouler
    • sauter
    • sautiller
    • courir
    • galoper
  • manipulation : habiletés motrices qui consistent à maîtriser un objet, comme une balle, principalement avec les mains ou les pieds, mais aussi avec un instrument, comme une raquette ou un bâton, par exemple :
    • faire rebondir
    • lancer
    • attraper
    • botter
    • frapper
  • concepts moteurs : par exemple :
    • conscience corporelle (p. ex. parties du corps, transfert de poids)
    • conscience spatiale (p. ex. espaces, directions, trajectoires)
    • conscience de l’effort fourni (p. ex. vitesse, force)
    • relations aux autres et aux objets, et avec eux
  • stratégies : plans ou idées qui peuvent aider un joueur ou une équipe à réussir un mouvement ou à atteindre un objectif (p. ex. se démarquer d’un adversaire pour recevoir une passe)
  • mesurer et ajuster le niveau d’effort physique : par exemple :
    • moniteurs de fréquence cardiaque
    • vérification du pouls
    • vérification du niveau d’effort ressenti (p. ex. échelle de 1 à 5 pour évaluer par soi-même son niveau d’effort physique)
  • activités individuelles et à deux : activités réalisées seul ou avec un autre, par exemple :
    • corde à sauter
    • natation
    • course
    • bicyclette
    • cerceau
  • activités rythmiques : activités qui consistent à faire bouger son corps en suivant un rythme, par exemple :
    • danse
    • gymnastique
  • jeux : activités habituellement encadrées par des règles où les joueurs doivent relever des défis et interagir les uns avec les autres, par exemple :
    • jeu du chat
    • activités avec un parachute
    • défis coopératifs
    • Jean dit
    • jeux d’équipe
    • jeux traditionnels autochtones
  • composantes santé de la forme physique : cinq aspects distincts qui ont une incidence sur la santé générale et sur notre capacité à accomplir nos tâches physiques de la vie quotidienne :
    • force musculaire — capacité des muscles à exercer une force maximale pour soulever ou déplacer un objet (p. ex. faire une extension de bras)
    • endurance musculaire — capacité des muscles à exercer une force sous-maximale pendant une période prolongée (p. ex. faire plus d’une extension de bras)
    • endurance cardiovasculaire — capacité du cœur et des poumons à travailler ensemble pour fournir du sang et de l’oxygène aux muscles actifs durant une période déterminée (p. ex. séance de jogging)
    • souplesse — capacité d’une articulation et des muscles adjacents à se mouvoir au maximum de leur amplitude (p. ex. étirement)
    • composition corporelle — ratio entre le tissu adipeux et le tissu non adipeux
  • principe FITT : cadre conçu pour aider une personne à se fixer des objectifs personnels en matière de forme physique et à les énoncer, en se fondant sur les éléments suivants :
    • Fréquence — nombre de jours par semaine
    • Intensité — niveau d’énergie fourni pendant l’activité (p. ex. pourcentage de la fréquence cardiaque maximale)
    • Type — type d’activité ou d’exercice, en fonction de l’objectif de forme physique (p. ex. séance de jogging pour améliorer l’endurance cardiovasculaire)
    • Temps — durée des séances d’activité physique
  • bienfaits : par exemple :
    • renforcer le cœur, les muscles et les os
    • dépenser le trop-plein d’énergie
    • améliorer la concentration en classe
    • favoriser au maximum la croissance et le développement
    • contribuer au bien-être
    • réduire le niveau de stress
    • avoir du plaisir avec des amis
  • choix alimentaires : par exemple :
    • aliments locaux et saisonniers
    • aliments non transformés ou naturels par opposition aux aliments transformés
  • prévention des maladies transmissibles : par exemple :
    • se laver les mains
    • se couvrir la bouche lorsqu’on tousse
    • se laver les mains après avoir éternué ou toussé
    • rester à l’écart lorsqu’on est malade
  • prévention des maladies non transmissibles : par exemple :
    • activité physique régulière
    • saine alimentation
    • gestion du stress
    • horaire de sommeil régulier
  • les sources d’information sur la santé et les services d’aide : par exemple :
    • professionnels de la santé
    • adultes de confiance
    • services médicaux
    • services d’aide communautaires
  • stratégies pour se protéger et protéger les autres : par exemple :
    • connaître son droit de ne pas être victime
    • faire preuve d’assertivité
    • éviter les situations potentiellement dangereuses
    • utiliser Internet de manière sûre
    • reconnaître les leurres et les trucs utilisés par les prédateurs
  • substances psychoactives : par exemple :
    • alcool
    • tabac
    • drogues illicites
    • solvants
  • physiques : croissance et changements physiques pendant la puberté
  • affectifs : évolution et modification des pensées et des sentiments pendant la puberté
  • sociaux : évolution et modification des interactions et des relations interpersonnelles pendant la puberté
  • sexualité : capacité d’avoir des sensations sexuelles
  • identité sexuelle : composante de l’identité d’une personne liée à l’idée que celle-ci se fait de son appartenance à un genre
PDF Only: 
No
PDF Grade-Set: 
k-9
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes