Curriculum Physical and Health Education Grade 9

Subject: 
Physical and Health Education
Grade: 
Grade 9
Big Ideas: 
Daily participation in different types of physical activity influences our physical literacy and personal health and fitness goals.
Lifelong participation in physical activity has many benefits and is an essential part of a healthy lifestyle.
Healthy choices influence our physical, emotional, and mental well-being.
Healthy relationships can help us lead rewarding and fulfilling lives.
Advocating for the health and well-being of others connects us to our community.
 
Curricular Competencies: 
Physical literacy
  • Physical literacy

  • Develop, refine, and apply fundamental movement skills in a variety of physical activities and environments
  • Develop and apply a variety of movement concepts and strategies in different physical activities
  • Apply methods of monitoring and adjusting exertion levels in physical activity
  • Develop and demonstrate safety, fair play, and leadership in physical activities
  • Identify and describe preferred types of physical activity
Healthy and active living
  • Healthy and active living

  • Participate daily in physical activity designed to enhance and maintain health components of fitness
  • Describe how students’ participation in physical activities at school, at home, and in the community can influence their health and fitness
  • Propose healthy choices that support lifelong health and well-being
  • Identify factors that influence health messages from a variety of sources, and analyze their influence on behaviour
  • Identify and apply strategies to pursue personal healthy-living goals
  • Reflect on outcomes of personal healthy-living goals and assess strategies used
Social and community health
  • Social and community health

  • Propose strategies for avoiding and/or responding to potentially unsafe, abusive, or exploitive situations
  • Analyze strategies for responding to discrimination, stereotyping, and bullying
  • Propose strategies for developing and maintaining healthy relationships
  • Create strategies for promoting the health and well-being of the school and community
Mental well-being
  • Mental well-being

  • Analyze strategies for promoting mental well-being, for self and others
  • Assess and evaluate strategies for managing problems related to mental well-being and substance use, for others
  • Create and evaluate strategies for managing physical, emotional, and social changes during puberty and adolescence
  • Explore and describe factors that shape personal identities, including social and cultural factors
Curricular Competencies Elaborations: 
  • Physical literacy:
    • What strategies can you use to gain some type of advantage in a game situation?
    • Examples of methods of monitoring and adjusting physical exertion levels:
      • heart rate monitors
      • rate of perceived exertion scales to self-assess exertion levels and make appropriate adjustments related to the activity
    • Examples of types of physical activity:
      • indoor or outdoor activities
      • individual activities or activities with others
      • competitive or non-competitive activities
  • Healthy and active living:
    • Which health components of fitness are influenced by the different types of physical activities that you participate in?
    • How might health messages attempt to influence people’s behaviours?
    • How did the strategies you used to pursue your healthy living goals influence the results?
  • Social and community health:
    • How can you avoid an unsafe or potentially exploitive situation on the Internet, at school, and in the community?
    • What can you do if you are being bullied and/or see someone else being bullied?
  • Mental well-being:
    • What resources exist in your school and/or community to help students or others with problems related to mental well-being and/or substance use?
    • How do the various changes you may be experiencing during adolescence influence your relationships with others?
    • What are some social and cultural factors that influence your personal identity?
Concepts and Content: 
  • proper technique for fundamental movement skills including non-locomotor, locomotor, and manipulative skills
  • movement concepts and strategies
  • ways to monitor and adjust physical exertion levels
  • how to participate in different types of physical activities, including individual and dual activities, rhythmic activities, and games
  • training principles to enhance personal fitness levels, including the FITT principle, SAID principle, and specificity
  • effects of different types of physical activity on the body
  • healthy sexual decision making
  • potential short- and long-term consequences of health decisions, including those involving nutrition, protection from sexually transmitted infections, and sleep routines 
  • sources of health information
  • basic principles for responding to emergencies
  • strategies to protect themselves and others from potential abuse, exploitation, and harm in a variety of settings
  • consequences of bullying, stereotyping, and discrimination
  • physical, emotional, and social aspects of psychoactive substance use and potentially addictive behaviours
  • signs and symptoms of stress, anxiety, and depression
  • influences of physical, emotional, and social changes on identities and relationships
Concepts and Content Elaborations: 
  • non-locomotor: movements performed “on the spot” without travelling across the floor or surface; could include:
    • balancing
    • bending
    • twisting
    • lifting
  • locomotor: movement skills that incorporate travelling across the floor or surface; could include:
    • rolling
    • jumping
    • hopping
    • running
    • galloping
  • manipulative: movement skills involving the control of objects, such as balls, primarily with the hands or feet; may also involve racquets or bats; could include:
    • bouncing
    • throwing
    • catching
    • kicking
    • striking
  • movement concepts: include:
    • body awareness (e.g., parts of the body, weight transfer)
    • spatial awareness (e.g., general spacing, directions, pathways)
    • effort awareness (e.g., speed, force)
    • relationships to/with others and objects
  • strategies: plans and/or ideas that will help a player or team successfully achieve a movement outcome or goal (e.g., moving into space away from an opponent to receive a pass)
  • monitor and adjust physical exertion levels: could include:
    • using heart rate monitors
    • checking pulse
    • checking rate of perceived exertion (e.g., a five-point scale to self-assess physical exertion level)
  • individual and dual activities: activities that can be done individually and/or with others; could include:
    • jumping rope
    • swimming
    • running
    • bicycling
    • Hula Hoop
  • rhythmic activities: activities designed to move our bodies in rhythm could include:
    • dancing
    • gymnastics
  • games: types of play activities that usually involve rules, challenges, and social interaction; could include:
    • tag
    • parachute activities
    • co-operative challenges
    • Simon Says
    • team games
    • traditional Aboriginal games
  • FITT principle: a guideline to help develop and organize personal fitness goals based on:
    • Frequency — how many days per week
    • Intensity — how hard one exercises in the activity (e.g., percentage of maximum heart rate)
    • Type — the type of activity or exercise, focusing on the fitness goal (e.g., jogging for cardio endurance)
    • Time — how long the exercise session lasts
  • SAID principle: (Specific Adaptation to Imposed Demand): the body will react and respond to the type of demand placed on it (e.g., a student’s flexibility will eventually improve if he or she participates in regular stretching activities)
  • specificity: the types of exercises chosen will determine the kinds of fitness improvements (e.g., a student who wants to improve his or her flexibility levels would participate in stretching exercises)
  • effects of different types of physical activity on the body: effects on the body produced by physical activities could include:
    • strengthening muscles and bones in activities where you have to move and/or control some type of weight (e.g., fitness circuits and/or jumping and landing)
    • strengthening heart and lungs in activities where you are moving at a fast pace (e.g., jogging or running) for periods of time (e.g., games, swimming, biking)
    • reducing stress and/or anxiety levels in activities where you can participate outside and/or elevate the heart rate
  • sources of health information: could include:
    • medical professionals
    • websites
    • magazine and TV advertisements
    • retail stores (e.g., vitamin/supplement stores)
  • responding to emergencies: basic principles include:
    • following safety guidelines
    • having an emergency response plan
    • knowing how to get help
  • strategies to protect themselves and others: could include:
    • telling a trusted adult
    • being assertive
    • avoiding potentially unsafe situations
    • safe use of the Internet
    • identifying tricks and lures used by predators
  • psychoactive substance: could include:
    • alcohol
    • tobacco
    • illicit drugs
    • solvents
  • signs and symptoms of stress, anxiety, and depression: could include:
    • problems sleeping
    • restlessness
    • loss of appetite and energy
    • wanting to be away from friends and/or family
  • physical: how students’ bodies are growing and changing during puberty and adolescence
  • social: how students interact with others and how their relationships might evolve or change during puberty and adolescence
  • emotional: how students’ thoughts and feelings might evolve or change during puberty and adolescence
Status: 
Update and Regenerate Nodes
Big Ideas FR: 
La participation quotidienne à différents types d’activités physiques a une incidence sur notre savoir-faire physique et sur nos objectifs de santé et de forme physique.
La pratique d’activités physiques toute la vie durant procure de nombreux bienfaits et est un élément essentiel d’un mode de vie sain.
Les choix sains contribuent à notre bien-être physique, affectif et mental.
Les relations saines peuvent nous aider à vivre une vie enrichissante et satisfaisante.
Favoriser la santé et le bien-être des autres nous permet de tisser des liens avec notre communauté.
 
competencies_fr: 
Savoir-faire physique
  • Savoir-faire physique

  • Développer, perfectionner et mettre en pratique des habiletés motrices fondamentales dans une variété d’activités physiques et d’environnements
  • Développer et mettre en pratique une variété de stratégies et de concepts moteurs lors de différentes activités physiques
  • Mettre en pratique des méthodes pour mesurer et ajuster le niveau d’effort lors d’une activité physique
  • Développer et démontrer une capacité à agir en toute sécurité, un esprit sportif et un sens du leadership lors de la pratique d’activités physiques
  • Reconnaître et décrire ses activités physiques préférées
Mode de vie sain et actif
  • Mode de vie sain et actif

  • Participer quotidiennement à des activités physiques conçues pour améliorer et maintenir les composantes santé de la forme physique
  • Décrire comment la pratique d’activités physiques à l’école, à la maison et dans la communauté peut avoir une incidence sur la santé et la condition physique des élèves
  • Proposer des choix qui favorisent la santé et le bien-être toute la vie durant
  • Relever les facteurs qui influencent les messages sur la santé provenant de diverses sources et analyser leur influence sur les comportements
  • Relever et mettre en pratique des stratégies qui contribuent à l’atteinte d’objectifs personnels d’un mode de vie sain
  • Réfléchir aux résultats des objectifs personnels de mode de vie sain et évaluer les stratégies employées
Santé sociale et communautaire
  • Santé sociale et communautaire

  • Proposer des stratégies pour éviter les situations dangereuses, d’abus ou d’exploitation, et pour y réagir
  • Analyser des stratégies pour réagir à la discrimination, aux stéréotypes et à l’intimidation
  • Proposer des stratégies pour développer et maintenir de saines relations
  • Créer des stratégies pour promouvoir la santé et le bien-être à l’école et dans la communauté
Bien-être mental
  • Bien-être mental

  • Analyser des stratégies qui favorisent le bien-être mental, pour soi-même et pour les autres
  • Évaluer des stratégies pour gérer des problèmes de santé mentale et de consommation de substances chez d’autres personnes
  • Créer et évaluer des stratégies pour gérer les changements physiques, affectifs et sociaux vécus pendant la puberté et l’adolescence
  • Explorer et décrire les facteurs qui façonnent l’identité personnelle, y compris les facteurs sociaux et culturels
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • Savoir-faire physique:
    • Quelles stratégies peux-tu utiliser pour être avantagé dans le cadre d’un jeu?
    • Exemples de méthodes permettant de mesurer et de modifier le niveau d’effort physique fourni :
      • moniteurs de fréquence cardiaque
      • échelles pour évaluer par soi-même le niveau d’effort ressenti et faire des changements appropriés pour l’activité en question
    • Exemples d’activités physiques :
      • activités intérieures ou extérieures
      • activités individuelles ou avec d’autres
      • activités compétitives ou non compétitives
  • Mode de vie sain et actif :
    • Sur quelles composantes santé de la forme physique les activités physiques que tu pratiques ont-elles une incidence?
    • Comment les messages relatifs à la santé tentent-ils d’influencer les comportements des gens?
    • Comment les stratégies que tu as adoptées pour atteindre tes objectifs personnels de mode de vie sain en ont-elles influencé les résultats?
  • Santé sociale et communautaire :
    • Comment peux-tu éviter de te retrouver dans une situation dangereuse ou d’exploitation sur Internet, à l’école et dans la communauté?
    • Que peux-tu faire si tu es victime ou témoin d’un acte d’intimidation?
  • Bien-être mental :
    • Quelles sont les ressources en place à ton école ou dans ta communauté pour aider les élèves ou d’autres personnes aux prises avec des problèmes de santé mentale ou de consommation de substances?
    • Comment les divers changements que tu es susceptible de vivre durant la puberté et l’adolescence ont-ils une influence sur tes relations avec les autres?
    • Peux-tu indiquer des facteurs sociaux et culturels qui influencent l’identité personnelle? 
content_fr: 
  • les techniques appropriées pour développer des habiletés motrices fondamentales, y compris les habiletés non locomotrices, locomotrices et de manipulation
  • les concepts moteurs et les stratégies
  • les méthodes pour mesurer et ajuster le niveau d’effort physique
  • les façons de participer à différents types d’activités physiques, y compris les activités individuelles et à deux, les activités rythmiques et les jeux
  • les principes d’entraînement pour améliorer la condition physique, y compris le principe FITT, le principe SAID et la spécificité
  • les effets des différents types d’activités physiques sur le corps
  • la prise de décisions saines relativement à la sexualité
  • les conséquences possibles à court et à long terme des décisions touchant la santé, y compris celles relatives à l’alimentation, à la protection contre les infections transmissibles sexuellement et aux habitudes de sommeil
  • les sources d’information sur la santé
  • les principes de base pour réagir lors de situations d’urgence
  • les stratégies pour se protéger et protéger les autres des abus, de l’exploitation et des dangers, dans une variété de contextes
  • les conséquences de l’intimidation, des stéréotypes et de la discrimination
  • les aspects physiques, affectifs et sociaux de la consommation de substances psychoactives et les comportements pouvant mener à une dépendance
  • les signes et les symptômes du stress, de l’anxiété et de la dépression
  • l’influence des changements physiques, affectifs et sociaux sur l’identité et les relations
content elaborations fr: 
  • non locomotrices : mouvements exécutés sur place, sans déplacement sur un plancher ou toute autre surface, par exemple :
    • se tenir en équilibre
    • fléchir
    • se tordre
    • soulever
  • locomotrices : habiletés motrices qui nécessitent un déplacement sur un plancher ou toute autre surface, par exemple :
    • rouler
    • sauter
    • sautiller
    • courir
    • galoper
  • manipulation : habiletés motrices qui consistent à maîtriser un objet, comme une balle, principalement avec les mains ou les pieds, mais aussi avec un instrument, comme une raquette ou un bâton, par exemple :
    • faire rebondir
    • lancer
    • attraper
    • botter
    • frapper
  • concepts moteurs : par exemple :
    • conscience corporelle (p. ex. parties du corps, transfert de poids)
    • conscience spatiale (p. ex. espaces, directions, trajectoires)
    • conscience de l’effort fourni (p. ex. vitesse, force)
    • relations aux autres et aux objets, et avec eux
  • stratégies : plans ou idées qui peuvent aider un joueur ou une équipe à réussir un mouvement ou à atteindre un objectif (p. ex. se démarquer d’un adversaire pour recevoir une passe)
  • mesurer et ajuster le niveau d’effort physique : par exemple :
    • moniteurs de fréquence cardiaque
    • vérification du pouls
    • vérification du niveau d’effort ressenti (p. ex. échelle de 1 à 5 pour évaluer par soi-même son niveau d’effort physique)
  • activités individuelles et à deux : activités réalisées seul ou avec un autre, par exemple :
    • corde à sauter
    • natation
    • course
    • bicyclette
    • cerceau
  • activités rythmiques : activités qui consistent à faire bouger son corps en suivant un rythme, par exemple :
    • danse
    • gymnastique
  • jeux : activités habituellement encadrées par des règles où les joueurs doivent relever des défis et interagir les uns avec les autres, par exemple :
    • jeu du chat
    • activités avec un parachute
    • défis coopératifs
    • Jean dit
    • jeux d’équipe
    • jeux traditionnels autochtones
  • principe FITT : cadre conçu pour aider une personne à se fixer des objectifs personnels en matière de forme physique et à les énoncer, en se fondant sur les éléments suivants :
    • Fréquence — nombre de jours par semaine
    • Intensité — niveau d’énergie fourni pendant l’activité (p. ex. pourcentage de la fréquence cardiaque maximale)
    • Type — type d’activité ou d’exercice, en fonction de l’objectif de forme physique (p. ex. séance de jogging pour améliorer l’endurance cardiovasculaire)
    • Temps — durée des séances d’activité physique
  • principe SAID : (Specific Adaptation to Imposed Demand) : principe selon lequel le corps réagit à la demande qui lui est imposée (p. ex. l’élève qui fait régulièrement des exercices d’étirement verra sa souplesse s’améliorer)
  • spécificité : le type d’exercice choisi déterminera le type d’amélioration physique (p. ex. un élève qui souhaite augmenter sa souplesse fera des exercices d’étirement)
  • effets : les effets des activités physiques sur le corps, par exemple :
    • renforcement des muscles et des os au moyen d’activités où il faut déplacer ou maîtriser un poids (p. ex. parcours de musculation; sauts et réceptions)
    • renforcement du cœur et des poumons au moyen d’activités où il faut se déplacer rapidement (p. ex. jogging ou course) durant des périodes déterminées (p. ex. jeux, natation, vélo)
    • réduction du stress et de l’anxiété au moyen d’activités qui se pratiquent à l’extérieur et qui font augmenter le rythme cardiaque
  • sources d’information sur la santé : par exemple :
    • professionnels de la santé
    • sites Web
    • revues et annonces télévisées
    • magasins de détail (p. ex. boutiques de vitamines ou de suppléments)
  • réagir lors de situations d’urgence : par exemple :
    • suivre les consignes de sécurité
    • avoir un plan d’intervention d’urgence
    • savoir comment obtenir de l’aide
  • stratégies pour se protéger et protéger les autres : par exemple :
    • parler à un adulte de confiance
    • faire preuve d’assertivité
    • éviter les situations potentiellement dangereuses
    • utiliser Internet de manière sûre
    • reconnaître les leurres et les trucs utilisés par les prédateurs
  • substances psychoactives : par exemple :
    • alcool
    • tabac
    • drogues illicites
    • solvants
  • les signes et les symptômes du stress, de l’anxiété et de la dépression : par exemple :
    • troubles du sommeil
    • agitation
    • perte d’appétit ou d’énergie
    • désir de s’éloigner des amis et de la famille
  • physiques : croissance et changements physiques pendant la puberté et l’adolescence
  • affectifs : évolution et modification des pensées et des sentiments pendant la puberté et l’adolescence
  • sociaux : évolution et modification des interactions et des relations interpersonnelles pendant la puberté et l’adolescence
PDF Only: 
No
PDF Grade-Set: 
k-9
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes