Curriculum Français langue seconde - immersion Grade 6 Tardive

Subject: 
Français langue seconde - immersion
Grade: 
Grade 6 Tardive
Big Ideas: 
Words shape our thoughts; a more extensive vocabulary enriches thinking skills.
Discovering a new culture requires identifying the ways in which it resembles our own culture.
The ability to communicate in a new language improves as we take risks in that language.  
Paying attention to foreshadowing clues in a text allows us to anticipate the plot.
Using a language’s specific system of codes and conventions leads to effective communication.
 
Curricular Competencies: 
Exploring and Reflecting
  • Grasp the general idea of a text by identifying the key words
  • Recognize that there are similarities and differences between one’s own culture and other cultures
  • Identify, in Francophone and Aboriginal texts, themes and elements that are present in one’s own culture
  • Identify causal links between different events in a story, and determine the impact of those events on how the story unfolds
  • Identify spatial and temporal indicators in a text in order to imagine the setting of the action
  • Identify the structure of a sentence by identifying the word groups within it
  • Know how to differentiate between and use reference tools for definition and translation
Creating and Communicating
  • Express and justify an opinion on a familiar theme
  • Describe situations of daily life
  • Read a text, articulating and pronouncing the words correctly
  • Ask questions in order to verify comprehension, clarify a message, and deepen knowledge
  • Demonstrate understanding of a text by responding to it, drawing inferences, and making predictions
Curricular Competencies Elaborations: 
  • formats: digital, print, multimedia, etc.
  • text: oral, written, visual
  • texts: oral, written, visual
  • setting: time and place
  • reference tools: e.g., dictionary, Bescherelle (reference for verb conjugations), etc.
Concepts and Content: 
  • communication strategies:
    • active listening
    • risk taking
  • cultural elements
  • elements of a story:
    • characters
    • settings
    • events
  • text organization:
    • structure of narrative texts
    • structure of informational texts
    • markers of time and place
  • phonemic awareness:
    • phonemes
    • silent letters
    • liaisons
  • spelling conventions
  • language elements:
    • simple linking words
    • sentence structure
    • interrogative sentences
    • parts of speech
    • verb moods and tenses associated with the genres being studied
    • the roots of words and affixes
 
Concepts and Content Elaborations: 
  • contexts: in picture story books (book containing mainly images, which are accompanied by simple sentences) and youth novels
  • active listening: the recipient is physically and intellectually engaged, and reacts to what is heard 
  • structure of narrative texts: setting, rising action and falling action
  • structure of informational texts: introduction, development and  conclusion
  • place: dans, , , sous, sur, etc.
  • time: aujourd’hui, demain, hier, au début, à la fin, etc.
  • spelling conventions: gender and number agreement of adjectives with nouns
  • simple linking words: et, parce que, ou, mais, etc.
  • sentence structure: simple and complex
  • interrogative sentences: est-ce que, qui, quand, pourquoi, etc.
  • parts of speech: nouns, prepositions, adjectives, pronouns and adverbs
  • verb moods and tenses: modal and auxiliary verbs in the present indicative, and first and second group verbs in the present indicative and near future (“futur proche”) tenses
  • affixes: prefixes and suffixes
 
Big Ideas FR: 
Les mots sculptent la pensée; plus on a de vocabulaire, plus la pensée s’enrichit.
La découverte d’une nouvelle culture passe par l’identification des ressemblances avec sa propre culture.
La capacité à communiquer dans une nouvelle langue s’améliore en prenant des risques dans cette langue.
Les indices précurseurs permettent d’anticiper l’intrigue d’un texte.
L’emploi du système de codes et de conventions propre à une langue donne lieu à une communication efficace.
 
competencies_fr: 
Explorer et réfléchir
  • Saisir l’idée générale en repérant les mots clés dans un texte
  • Reconnaître qu’il existe des similarités et des différences entre sa propre culture et les autres cultures
  • Identifier dans des textes francophones et autochtones des thèmes et des éléments présents dans sa propre culture
  • Faire des liens de cause à effet entre les différents évènements d’une histoire pour en dégager l’impact sur le déroulement du récit
  • Identifier les indicateurs de lieu et de temps dans un texte afin d’imaginer le cadre de l’action
  • Identifier la structure d’une phrase en repérant les groupes de mots qui la composent
  • Savoir différencier et utiliser les outils de référence de définition et de traduction
Créer et communiquer
  • Exprimer et justifier une opinion sur un thème familier
  • Décrire des situations de la vie quotidienne
  • Lire un texte en articulant et en prononçant correctement
  • Poser des questions afin de vérifier sa compréhension, de clarifier un message et d'approfondir ses connaissances
  • Montrer sa compréhension d’un texte en y réagissant et en faisant des inférences et des prédictions
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • supports : numériques, imprimés, multimédia, etc.
  • texte : oral, écrit, visuel
  • textes : oraux, écrits, visuels
  • cadre : lieu et temps
  • outils de référence : ex. le dictionnaire, le Bescherelle, etc.
content_fr: 
  • les stratégies de communication :
    • l’écoute active;
    • la prise de risques;
  • les éléments culturels;
  • les éléments d’une histoire :
    • les personnages;
    • les lieux;
    • les évènements;
  • l’organisation textuelle :
    • la structure du texte narratif;
    • la structure du texte informatif;
    • les marqueurs de lieu et de temps;
  • la conscience phonologique :
    • le phonème;
    • les lettres muettes;
    • les liaisons;
  • les régularités orthographiques;
  • les outils langagiers :
    • les mots de liaison simples;
    • la structure de la phrase;
    • la phrase interrogative;
    • la nature des mots;
    • les modes et temps verbaux associés aux genres à l’étude;
    • la racine des mots et les affixes.
 
content elaborations fr: 
  • album : livre contenant surtout des images accompagnées de phrases simples
  • écoute active : le destinataire est engagé physiquement et intellectuellement; il réagit à ce qu’il entend
  • structure du texte narratif : situation initiale, déroulement et dénouement
  • structure du texte informatif : introduction, développement et conclusion
  • lieu : danssoussur, etc.
  • temps : aujourd’huidemainhierau débutà la fin, etc.
  • régularités orthographiques : accord du nom et de l’adjectif en genre et en nombre
  • mots de liaison simples : etparce queoumais, etc.
  • structure de la phrase : simple et composée
  • phrase interrogative : est-ce que, quiquandpourquoi, etc.
  • nature des mots : nom, préposition, adjectif, pronom et adverbe
  • modes et temps verbaux : auxiliaires et modaux au présent de l’indicatif, verbes du 1er et 2e groupe au présent de l’indicatif et au futur proche
  • affixes : préfixe et suffixe
 
PDF Grade-Set: 
k-9
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes