Curriculum Français langue seconde - immersion Grade 7

Subject: 
Français langue seconde - immersion
Grade: 
Grade 7
Big Ideas: 
Expressing our thoughts enables us to situate ourselves in relation to our own and others’ cultures.
Considering the feelings evoked by a message and its unspoken elements allows us to construct the meaning of a message.
The themes of a narrative emerge from the situations characters experience and the way they respond to those situations.
The form of a text plays as important a role as its content in conveying a message and creating a desired effect.
 
Big Ideas Elaborations: 
  • ressenti: émotions vécues
Curricular Competencies: 
Exploring and Reflecting
  • Identify verbal and non-verbal responses and adjust discourse accordingly, in order to be better understood
  • Compare the cultural elements of different Francophone and Aboriginal texts
  • Identify implicit information in a text, relying on specific cues and prior knowledge
  • Analyze the roles that characters play in the plot to understand the important stages of plot development
  • Identify poetic elements and explain their effects on readers
  • Identify the structure of a text to determine how it is organized and how its ideas are connected
Creating and Communicating
  • Spontaneously support and justify own viewpoints
  • Respond to a text by identifying passages that evoke feelings and emotions
  • Summarize the main idea in a text in a clear, well-organized manner
  • Create a character portrayal including physical characteristics and psychological traits
  • Organize thoughts using the most appropriate structure for presenting one’s work
  • Write clear, coherent texts, following the structures being studied
  • In one’s work, revise the ideas, organization and grammar to improve the message
Curricular Competencies Elaborations: 
  • formats: digital, print, multimedia, etc.
  • texts: oral, written, visual
  • text: oral, written, visual
  • poetic elements: e.g.,  versification, stylistic elements, etc.
  • Summarize: reformulate and synthesize
Concepts and Content: 
  • communication strategies:
    • verbal and non-verbal communication
    • argumentation
    • clarification
    • reformulation
    • consideration of other people’s perspectives
  • cultural and historical elements
  • literary elements:
    • characteristics of poetry
    • characteristics of the youth novel
  • text organization:
    • narrative structure
    • structure of informational texts
    • argumentative paragraphs
  • language elements:
    • structure of the superlative
    • agreement of tenses
  • revision strategies
Concepts and Content Elaborations: 
  • contexts: in youth novels and poetry
  • verbal: intonation, voice, volume, speed, tone, pauses, etc.
  • non-verbal:  gestures and mimicry
  • argumentation: arguments for and against
  • characteristics of poetry: implicit meaning, explicit meaning, theme, tone, poetic elements, etc.
  • characteristics of the youth novel: genre, characters, setting, plot, theme, sub-themes, chain of events, etc.
  • narrative structure: setting, inciting incident, rising action, falling action and resolution
  • structure of informational texts: thematic progression
  • argumentative paragraphs: main idea, explanation, examples, transitions using discourse markers (cause and effect, and consequence) and conclusion
  • structure of the superlative: relative (with adjectives) and absolute (with adverbs)
  • agreement of tenses: logical choice of verb moods and tenses in a text
  • revision strategies: rereading, consulting reference tools, using a revision grid, etc.
 
Big Ideas FR: 
Exprimer sa pensée permet de se situer par rapport à sa culture et à celle d’autrui.
S’interroger sur le ressenti et les non-dits d’un message permet d’en construire le sens.
Les thèmes d’un récit ressortent des situations vécues par les personnages et de la façon dont ils y réagissent.
La forme d’un texte joue un rôle tout aussi important que son fond pour transmettre un message et créer l’effet désiré.
 
Big Ideas Elaborations FR: 
  • ressenti: émotions vécues
competencies_fr: 
Explorer et réfléchir
  • Ajuster son discours en considérant les réactions verbales et non-verbales pour mieux se faire comprendre
  • Comparer les éléments culturels présents dans différents textes, y compris dans des textes autochtones
  • Dégager les informations implicites dans un texte en s’appuyant sur des indices spécifiques et sur ses connaissances antérieures
  • Analyser le rôle des personnages dans l’intrigue pour comprendre les étapes importantes du déroulement du récit
  • Repérer des éléments poétiques et expliquer leurs effets sur le lecteur
  • Identifier la structure d’un texte pour en faire ressortir l’organisation et l’enchaînement des idées
Créer et communiquer
  • Soutenir et justifier spontanément ses points de vue
  • Réagir à un texte en repérant des passages qui évoquent des sentiments et des émotions
  • Résumer l’idée principale d’un texte de manière claire et organisée
  • Dresser le portrait physique et psychologique d’un personnage
  • Organiser ses idées selon la structure la plus adéquate pour présenter ses travaux
  • Rédiger des textes clairs et cohérents en respectant les structures à l’étude
  • Réviser dans ses travaux les idées, l’organisation et la grammaire afin d’améliorer le message
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • supports : numériques, imprimés, multimédia, etc.
  • textes : oraux, écrits, visuels
  • texte : oral, écrit, visuel
  • éléments poétiques : ex. versification, figures de style, etc.
  • Résumer : reformuler et synthétiser
 
content_fr: 
  • les stratégies de communication :
    • le verbal et le non-verbal;
    • l’argumentation;
    • la clarification;
    • la reformulation;
    • la prise en compte de la perspective d’autrui;
  • les éléments culturels et historiques;
  • les outils littéraires :
    • les caractéristiques de la poésie;
    • les caractéristiques du roman jeunesse;
  • l’organisation textuelle :
    • le schéma narratif;
    • la structure du texte informatif;
    • le paragraphe argumentatif;
  • les outils langagiers :
    • la structure du superlatif;
    • la concordance des temps;
  • les stratégies de révision.
content elaborations fr: 
  • verbal : intonation, voix, volume, débit, ton, pause, etc.
  • non-verbal : gestuelle et mimique
  • argumentation : le pour et le contre
  • caractéristiques de la poésie : sens implicite, sens explicite, thème, ton, éléments poétiques, etc.
  • caractéristiques du roman jeunesse : genre, personnage, cadre, intrigue, thème, sous-thème, séquence des évènements, etc.
  • schéma narratif : situation initiale, élément déclencheur, péripétie, dénouement et situation finale
  • structure du texte informatif : progression thématique
  • paragraphe argumentatif : idée principale, explication, exemple, transition par marqueurs de relation (cause à effet et conséquence) et conclusion
  • structure du superlatif : relatif (avec l’adjectif) et absolu (avec l’adverbe)
  • concordance des temps : choix logique des modes et temps verbaux dans un texte
  • stratégies de révision : relecture, consultation d’outils de référence, utilisation d’une grille de révision, etc.
 
PDF Grade-Set: 
k-9
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes