Curriculum Français langue première Kindergarten

Subject: 
Français langue première
Grade: 
Kindergarten
Big Ideas: 
Images and written words convey meaning.
Our mastery of a language improves when we take risks in communicating.
Texts often contain elements inspired by real-life situations that reflect the experiences of readers.
Aboriginal narratives play an important role in the exploration of individual, family, generational, and community identity.
Communicating in French helps to develop a sense of belonging to a Francophone community.
 
Big Ideas Elaborations: 
  • texts: a text is a coherent set of written, oral or visual elements that convey meaning and serve to communicate or transmit a message. Texts have numerous representations and can be in the form of Aboriginal narratives, articles, advertising, novels, picture story books, legends, comic books, biographies, correspondence, invitations, instructions, diagrams, charts, news stories, films, songs, poems, nursery rhymes, photographs, totem poles, images, works of art, oral presentations, blogs, surveys, reports, text messages, videos, television programs, etc.
  • community: the Francophone community can constitute the family, the class, the school, or the local, provincial, national, or international community.
Curricular Competencies: 
Exploring and Reflecting
  • Recognize and manipulate phonological units.
  • Recognize the letters of the alphabet and common words.
  • Rely on images to construct the meaning of a story.
  • Predict how events will unfold based on images.
  • Draw on prior knowledge to make connections between texts and personal and cultural experiences.
  • Identify the elements and structure of Aboriginal and other stories in order to understand the overall meaning.
Creating and Communicating
  • Communicate orally using complete sentences.
  • Ask questions to improve one’s understanding of a text.
  • Use communication and socialization strategies to deepen understanding.
  • Demonstrate writing skills by using the letters of the alphabet or non-conventional writing to convey a message.
  • Participate in activities and discussions to develop a sense of belonging to the class.
Curricular Competencies Elaborations: 
  • text: a text is a coherent set of written, oral or visual elements that convey meaning and serve to communicate or transmit a message. Texts have numerous representations and can be in the form of Aboriginal narratives, articles, advertising, novels, picture story books, legends, comic books, biographies, correspondence, invitations, instructions, diagrams, charts, news stories, films, songs, poems, nursery rhymes, photographs, totem poles, images, works of art, oral presentations, blogs, surveys, reports, text messages, videos, television programs, etc.
  • non-conventional writing: symbols, drawings, etc.
Concepts and Content: 
  • phonological awareness:
    • words
    • syllables
    • phonemes
    • rhyme
  • spelling conventions:
    • letters of the alphabet
  • text organization:
    • elements of a book
  • literary elements:
    • elements of a story
  • strategies studied:
    • communication and socialization
    • reading
Concepts and Content Elaborations: 
  • elements of a book: cover, title, direction of writing, etc.
  • elements of a story: characters, setting, time, action
  • communication and socialization: active listening, turn-taking in a conversation, rules of politeness
  • reading: prior knowledge, visualization, prediction, asking questions, inference
Status: 
Update and Regenerate Nodes
Big Ideas FR: 
Les images et les graphies sont porteuses de sens.
C’est en prenant des risques pour communiquer qu’on améliore sa maitrise de la langue.
Les textes contiennent souvent des éléments inspirés de situations réelles qui font écho au vécu du lecteur.  
Les récits autochtones jouent un rôle important dans l’exploration de l’identité individuelle, familiale, générationnelle et communautaire.
Communiquer en français contribue au développement d’un sentiment d’appartenance à une communauté francophone.
 
Big Ideas Elaborations FR: 
  • texte : un texte est un ensemble cohérent d'éléments écrits, oraux ou visuels porteur de sens et servant à communiquer ou à transmettre un message.
    Les textes ont une multitude de représentations: ils peuvent se présenter sous forme de récit autochtone, d'article, de publicité, de roman, d'album, de conte, de légende, de bande dessinée, de biographie, de correspondance, d'invitation, de directive, de diagramme, de graphique, de reportage, de film, de chanson, de poème, de comptine, de photographie, de mât totémique, d'image, d'œuvre d’art, de présentation orale, de blogue, de sondage, de rapport, de texto, de vidéo ou d'émission télévisée, etc.
  • communauté : la communauté francophone peut représenter la famille, la classe, l’école, la communauté locale, provinciale, nationale ou internationale.
competencies_fr: 
Explorer et réfléchir
  • Reconnaitre des unités phonologiques et les manipuler.
  • Reconnaitre les lettres de l’alphabet et les mots vus fréquemment.
  • S’appuyer sur des images pour construire le sens d’une histoire.
  • Prédire la suite des évènements à partir d’images.
  •  Activer ses connaissances antérieures afin d’établir des liens entre le texte et ses expériences personnelles et culturelles.
  • Repérer les éléments et la structure d’une histoire, y compris d’un récit autochtone, pour en dégager le sens.
Créer et communiquer
  • Communiquer à l’oral en utilisant des phrases complètes.
  • Poser des questions pour améliorer sa compréhension d’un texte.
  • Employer les stratégies de communication et de socialisation pour approfondir sa compréhension.
  • Démontrer des aptitudes de scripteur en utilisant les lettres de l’alphabet ou une écriture non conventionnelle pour communiquer un message.
  • S’impliquer dans les activités et les discussions pour développer un sentiment d’appartenance à la classe.
Curricular Competencies Elaborations FR: 
  • texte : un texte est un ensemble cohérent d'éléments écrits, oraux ou visuels porteur de sens et servant à communiquer ou à transmettre un message.

    Les textes ont une multitude de représentations: ils peuvent se présenter sous forme de récit autochtone, d'article, de publicité, de roman, d'album, de conte, de légende, de bande dessinée, de biographie, de correspondance, d'invitation, de directive, de diagramme, de graphique, de reportage, de film, de chanson, de poème, de comptine, de photographie, de mât totémique, d'image, d'œuvre d’art, de présentation orale, de blogue, de sondage, de rapport, de texto, de vidéo ou d'émission télévisée, etc..
  • écriture non conventionnelle : des symboles, des dessins, etc.
content_fr: 
  • la conscience phonologique :
    • le mot;
    • la syllabe;
    • le phonème;
    • la rime;
  • les régularités orthographiques :
    • les lettres de l’alphabet;
  • l’organisation textuelle :
    • les éléments d’un livre;
  • les outils littéraires : 
    • les éléments d’une histoire;
  • les stratégies 
    • de communication et de socialisation
    • de lecture.
content elaborations fr: 
  • éléments d’un livre : la couverture, le titre, l’orientation de l’écrit, etc.
  • éléments d’une histoire : les personnages, les lieux, le moment et l’action
  • communication et de socialisation : l’écoute active, le tour de parole, les règles de politesse.
  • lecture : connaissances antérieures, visualisation, prédiction, questionnement, inférence
PDF Grade-Set: 
k-9
Curriculum Status: 
2016/17
Has French Translation: 
Yes