Un projet UNIS Bien-être pour lutter contre les changements climatiques |
Les élèves conçoivent des projets de service communautaire liés aux changements climatiques dans le cadre d’un projet UNIS Bien-être.
|
La collaboration, Conscience de soi et responsabilité personnelle, Conscience et responsabilité sociales |
Gentillesse et empathie |
Un enfant fait preuve de gentillesse et d’empathie durant ses interactions en classe avec les enseignants et ses pairs.
|
Conscience et responsabilité sociales |
Salon de manucure |
Pendant plusieurs semaines, une enfant et son amie créent une série complexe d’activités liées à un salon de manucure imaginaire. |
Pensée créatrice, L'interaction, Conscience et responsabilité sociales |
Organisation d’une Journée du chandail orange |
Une élève, inspirée par un roman sur l’expérience d’une jeune fille dans un pensionnat indien, rassemble de plus amples renseignements et, quatre ans plus tard, organise une Journée du chandail orange dans son école.
|
La collaboration, Pensée critique et réflexive, Conscience et responsabilité sociales |
Réécrire nos histoires négatives (troisième partie de trois) |
Les élèves réagissent à une présentation d’Alvin Law et réfléchissent à la façon dont ils peuvent réécrire leurs propres histoires négatives. Trois illustrations à ce sujet ont été choisies; chacune d’elles présente un échantillon différent de travail d’élève et comporte sa propre analyse de profil. |
Conscience de soi et responsabilité personnelle, Conscience et responsabilité sociales |
Réécrire nos histoires négatives (deuxième partie de trois) |
Les élèves réagissent à une présentation d’Alvin Law et réfléchissent à la façon dont ils peuvent réécrire leurs propres histoires négatives. Trois illustrations à ce sujet ont été choisies; chacune d’elles présente un exemple différent d’échantillon de travail d’élève et comporte sa propre analyse de profil.
|
Conscience de soi et responsabilité personnelle, Conscience et responsabilité sociales |
Réécrire nos histoires négatives (première partie de trois) |
Les élèves réagissent à une présentation d’Alvin Law et réfléchissent à la façon dont ils peuvent réécrire leurs propres histoires négatives. Trois illustrations à ce sujet ont été choisies; chacune d’elles présente un échantillon différent de travail d’élève et comporte sa propre analyse de profil. |
Conscience de soi et responsabilité personnelle, Conscience et responsabilité sociales |
Démarche communautaire |
Des élèves visitent des organismes communautaires, puis recueillent des contributions qu’ils reversent aux organismes qui en ont besoin.
|
Conscience et responsabilité sociales |
Consoler un ami |
A child consoles his friend, who is crying because he misses his dad.
|
Conscience et responsabilité sociales |
Proposer son aide à ses pairs |
Une élève explique la façon dont elle favorise le bien-être socioaffectif de ses pairs. |
Conscience et responsabilité sociales, Conscience de soi et responsabilité personnelle |
Conception d’un livre pour les tout-petits |
Un enfant crée un nouveau livre adapté aux « bébés ». |
Conscience de soi et responsabilité personnelle, Conscience et responsabilité sociales |
Entrevues avec des personnes d’âge mûr |
On a demandé aux élèves d’interviewer des « personnes d’âge mûr de la collectivité », et l’élève a choisi d’interviewer un voisin de longue date. |
Pensée critique et réflexive, Conscience de soi et responsabilité personnelle, Conscience et responsabilité sociales |
Phobie ou peur? |
Les élèves font des recherches sur les phobies pour les distinguer de la peur, puis réfléchissent et discutent des réactions aux questions d’orientation sexuelle et d’identité de genre. |
Pensée critique et réflexive, Conscience et responsabilité sociales, L'interaction |
Conception d’un logo pour des toilettes d’accès universel |
Des élèves conçoivent un logo pour des toilettes d’accès universel. |
Pensée critique et réflexive, Pensée créatrice, Conscience et responsabilité sociales, L'interaction |
Fabrication d’une pâte à modeler unique en son genre |
Les élèves ont travaillé en groupes pour lire des recettes et créer de la pâte à modeler originale (avec de la boue, du sable, du revitalisant pour les cheveux, de la farine d’avoine et du café). |
Conscience et responsabilité sociales, L'interaction |
Promenades dans la nature |
Un enfant amorce des conversations et des activités lors de promenades dans la nature dans son quartier. |
Conscience de soi et responsabilité personnelle, Conscience et responsabilité sociales |
Rôles, droits et responsabilités |
Les élèves réfléchissent à leurs rôles, à leurs droits et à leurs responsabilités au sein de leur famille et de leur communauté.
|
Conscience et responsabilité sociales, L'interaction |
Tu me soutiens |
Inspirés par le livre You Hold Me Up, les élèves prennent des photos les uns des autres, puis superposent des mots qui représentent les nombreux traits positifs que chaque élève apporte dans la salle de classe.
|
Conscience et responsabilité sociales |
Ce qui compte |
Inspirés par l’histoire What Matters, les élèves font de petits gestes qui peuvent changer les choses et créent des histoires sur leur geste dans un style semblable à celui utilisé dans le livre. |
Conscience et responsabilité sociales, L'interaction |
Entretenir des amitiés positives |
Après avoir réfléchi à certains aspects de leur amitié, quatre élèves changent leur comportement pour entretenir des amitiés plus saines et positives. |
Conscience et responsabilité sociales, Conscience de soi et responsabilité personnelle |
Des paroles et des actes bienveillants |
Une élève apprend qu’en étant gentil et en faisant du bien aux autres, on se sent bien aussi.
|
Conscience et responsabilité sociales, Conscience de soi et responsabilité personnelle |
Porter bien haut le flambeau |
Après avoir rencontré d’anciens combattants lors d’un événement du jour du Souvenir, un élève forme un groupe consacré aux liens intergénérationnels entre élèves et anciens combattants.
|
La collaboration, Pensée critique et réflexive, Conscience et responsabilité sociales |
Écrire sur la gentillesse |
Une élève écrit dans son journal sur la gentillesse envers les autres.
|
Conscience et responsabilité sociales |
Burlap Sac Dress |
A student takes an opportunity to change a graduation tradition and help raise funds for people in need.
|
Social Awareness and Responsibility |
Downtown Eastside Service |
Students visited a community organization where they volunteered, interacted with clients, and learned about the services provided.
|
Social Awareness and Responsibility |
Comforting an Adult |
A young child comforts an adult who cut her finger preparing classroom snacks.
|
Social Awareness and Responsibility |
Partner Play Plans |
Students worked in pairs to make, implement, and reflect on partner play plans for lunch recess.
|
Social Awareness and Responsibility |
Inquiry and Action |
A student investigates the issue of poverty and then initiates a fundraising effort by creating homemade crafts and selling them at school.
|
Social Awareness and Responsibility |
Trees and Me |
A student decides to begin adopting and caring for trees.
|
Social Awareness and Responsibility |
Cleaning Up the Beach |
A student picks up garbage on the beach as part of a class beach clean-up activity.
|
Social Awareness and Responsibility |
Apology Letter |
A student writes an apology letter to his friend.
|
Communicating, Social Awareness and Responsibility |
Rewriting Our Negative Stories (Part One of Three) |
Students respond to a presentation by Alvin Law and reflect on how they can rewrite their own negative stories. There are three related illustrations; each one has a different student work sample and profile analysis. |
Personal Awareness and Responsibility, Social Awareness and Responsibility |
Rewriting Our Negative Stories (Part Three of Three) |
Students respond to a presentation by Alvin Law and reflect on how they can rewrite their own negative stories. There are three related illustrations; each one has a different student work sample and profile analysis.
|
Personal Awareness and Responsibility, Social Awareness and Responsibility |
Rewriting Our Negative Stories (Part Two of Three) |
Students respond to a presentation by Alvin Law and reflect on how they can rewrite their own negative stories. There are three related illustrations; each one has a different student work sample and profile analysis.
|
Personal Awareness and Responsibility, Social Awareness and Responsibility |
Developing Positive Friendships |
After reflecting on aspects of their friendship, four students change their behavior to develop healthier, more positive friendships.
|
Social Awareness and Responsibility, Personal Awareness and Responsibility |
Kind Words and Acts |
A student learns how it feels to be kind and understands that making others feel good makes her feel good too.
|
Social Awareness and Responsibility, Personal Awareness and Responsibility |
Consoling a friend |
A child consoles his friend, who is crying because he misses his dad.
|
Social Awareness and Responsibility |
Addressing Climate Change Through a WE Wellbeing project |
Students design community service projects related to climate change as part of a WE Wellbeing project.
|
Collaborating, Personal Awareness and Responsibility, Social Awareness and Responsibility |
Kindness and Empathy |
A child demonstrates kindness and empathy in her classroom interactions with teachers and peers.
|
Social Awareness and Responsibility |
Community Outreach |
Students visit community organizations and then collect and deliver contributions to the organizations that support the organization’s needs.
|
Social Awareness and Responsibility |
You Mud? |
Two children sit together and observe each other as they spread mud on an outdoor table.
|
Collaborating, Social Awareness and Responsibility |
Making a Book for Younger Children |
A child creates a new book that will be suitable for “babies.”
|
Personal Awareness and Responsibility, Social Awareness and Responsibility |
Offering Peer Assistance |
A student discusses how she supports her peers’ social emotional well-being.
|
Social Awareness and Responsibility, Personal Awareness and Responsibility |
Interviewing an Older Adult |
Students were asked to interview an “older adult from the community” and this student chose to interview a long-time neighbour.
|
Critical and Reflective Thinking, Personal Awareness and Responsibility, Social Awareness and Responsibility |
Phobia versus Fear |
Students research phobias to distinguish between phobias as fear and then discuss and reflect on reactions to SOGI.
|
Critical and Reflective Thinking, Social Awareness and Responsibility, Communicating |
Designing a Logo for Universal Washrooms |
Students design a logo for a universal washroom.
|
Critical and Reflective Thinking, Creative Thinking, Social Awareness and Responsibility, Communicating |
Nature Walks |
A child initiates conversations and activities while on nature walks in his community.
|
Personal Awareness and Responsibility, Social Awareness and Responsibility |
You Hold Me Up |
Inspired by the book, You Hold Me Up, students take photos of each other and then superimpose words that represent the many positive traits each student brings with them into the classroom community.
|
Social Awareness and Responsibility |
A Compromise |
When two children’s ideas about an imaginative story diverge, one of the children finds a compromise.
|
Collaborating, Social Awareness and Responsibility |
What Matters |
Inspired by the story What Matters, students complete small acts that can make a big difference and create stories about their act in a style like the one used in What Matters.
|
Social Awareness and Responsibility, Communicating |
Learning to Be Brave on the Playground |
With the support of a friend, a student develops pride and confidence in her ability to deal with new experiences.
|
Social Awareness and Responsibility, Personal Awareness and Responsibility, Communicating |
Cleaning Up the School Grounds |
A student chooses to clean up the leaves at the classroom entrance during free time.
|
Social Awareness and Responsibility, Personal Awareness and Responsibility |
Journal Entries about Being Kind |
A student creates journal entries about making being kind to others.
|
Social Awareness and Responsibility |
Making Unique Dough |
Students worked in groups to read recipes and create unique dough (mud dough, sand dough, hair conditioner dough, oatmeal dough, and coffee dough.)
|
Social Awareness and Responsibility, Communicating |
Organizing an Orange Shirt Day |
A student, inspired by a novel about a girl’s residential school experience, gathers further information and, four years later, organizes an Orange Shirt Day at her school.
|
Collaborating, Critical and Reflective Thinking, Social Awareness and Responsibility |
Hold High the Torch |
After meeting veterans at a Remembrance Day event, a student forms a group dedicated to intergenerational connections between students and veterans.
|
Collaborating, Critical and Reflective Thinking, Social Awareness and Responsibility |
Roles, Rights and Responsibilities |
The students explored and reflected on their roles in their friendships, and the rights and responsibilities they have to themsleves and others.
|
Social Awareness and Responsibility, Communicating |
The Nail Salon |
A child and her friend create an elaborate series of activities, over several weeks, connected to an imaginary nail salon.
|
Creative Thinking, Communicating, Social Awareness and Responsibility |